לא תמיד המחיר הוא המדד החשוב ביותר – פרמטרים לבחירת קורקינט חשמלי טוב

כולנו זוכרים לטובה את הקורקינט של ילדותנו, שסיפק לנו שעות של הנאה בשכונה. קורקינט חשמלי הוא גלגול מתקדם של אותו קורקינט, ומהווה כלי תחבורה שמאפשר התניידות נוחה, מהירה – ובמקרים רבים גם מענגת – במרחבים אורבניים, בתוך קיבוצים ומושבים וכו'. אין פלא שביותר ויותר מקומות תוכלו לראות קורקינטים חשמליים ועליהם רוכבים מרוצים.

קורקינטים חשמליים נהנים מיתרונות רבים: הם קלים ונוחים לשימוש, עלות הנסיעה בהם נמוכה במיוחד, הם אינם זקוקים למקום חנייה או לשטח אחסון גדול, הם ידידותיים עד מאוד לסביבה, ונהנים מעמידות ואמינות מרשימות (בתנאי ששומרים עליהם ומטפלים בהם היטב, כמובן).

קורקינט חשמלי מתאים לכל אדם – אין צורך ברישיון כדי לרכב על קורקינט חשמלי והוא אינו דורש כישורים מיוחדים (אם כי רצוי להיות בעל קואורדינציה בסיסית). ישנם קורקינטים חשמליים למבוגרים וקורקינטים חשמליים לילדים, וכשככל שהרוכב גדול יותר פיזית כך ניתן להתאים לו קורקינט חשמלי בעל נפח מנוע גדול יותר (המאפשר מהירות גבוהה יותר). ילדים קטנים יותר יעדיפו בדרך כלל קורקינט חשמלי עם כיסא, ואילו בני נוער ומבוגרים ינועו על קורקינטים חשמליים בעמידה.

מחירו של קורקינט חשמלי נע מכמה מאות שקלים ועד לכמה אלפי שקלים – בהתאם לייעודו (מבוגרים או ילדים), נפח המנוע, סוג המצבר, המהירות המרבית האפשרית וטווח הנסיעה המקסימלי. עלות טעינת קורקינטים חשמליים היא נמוכה מאוד (מוערכת בכאגורה אחת לק"מ נסיעה), והשפעתה על חשבון החשמל שלנו מזערית. קורקינטים חשמליים מאובזרים בפנסים קדמיים ואחוריים, אור ברקס, מאותתים, מחזירי אור, מד סוללות, כידון מתכוונן, מד מהירות ולפעמים גם בתוספות כמו סל ועוד. חשוב לבדוק בעת הרכישה אילו אביזרים כולל המחיר של כל קורקינט חשמלי המוצע לכם.

אחד הפרמטרים החשובים ביותר לבחירה מוצלחת של קורקינט חשמלי מבין מבחר הדגמים הקיימים בשוק היא טווח הנסיעה לכל טעינה. ככל שהטווח ארוך יותר, כך הקורקינט ישרת אתכם טוב יותר. טווח הנסיעה של כל קורקינט חשמלי תלוי קודם כל במצבר, אם כי בנוסף הוא עשוי להשתנות בהתאם למספר גורמים: מהירות הנסיעה, אופי הנסיעה (מרובת האצות ובלימות או נינוחה), משקל הרוכב, תוואי הדרך (מישורי או משופע), מצב הצמיגים (לחץ אוויר נמוך מקטין את הטווח) ועוד. בממוצע, טווח נסיעה מקסימלי של קורקינטים חשמליים מגיע לכ-15-20 ק"מ – טווח מכובד המאפשר התניידות בתוך העיר במשך יום שלם.

גם המהירות המקסימלית של קורקינטים חשמליים תלויה קודם כל, כמובן, בגודל המנוע – אם כי לכל קורקינט חשמלי אין מהירות מקסימלית קבועה אלא היא משתנה בהתאם למשקל הרוכב, אופי המשטח עליו רוכבים, מצב הסוללה ועוד. החוק בישראל, נכון לעכשיו, מתיר רכיבה על קורקינטים חשמליים במהירות של לא יותר מ-12 קמ"ש.

בעת רכישת קורקינט חשמלי הקפידו לדרוש אחריות. במרבית המקרים האחריות על קורקינטים חשמליים ניתנת לחצי שנה עד שנה. לפעמים ניתנת אחריות שונה לכל אחד מחלקי הקורקינט החשמלי (שלדה, מצבר, בקר, מנוע וכו') וחשוב לוודא בדיוק מהם תנאי האחריות ואיזה חלקים היא כוללת.

פרמטר חשוב נוסף שיש לתת עליו את הדעת בעת רכישת קורקינט חשמלי הוא זמינות חלקי החילוף. רוכבי קורקינטים חשמליים שנאלצים להשבית את הקורקינט לימים רבים בגלל שבחנות בה רכשו את הכלי אין צמיג זמין במלאי, או שבדיוק נגמרו להם רפידות הבלמים כשצריך להחליף, יחושו תסכול רב. חלקי חילוף נוספים שכדאי לוודא שהם זמינים בחנות הם מצברים ורצועות.

קורקינטים חשמליים דורשים הטענה. רצוי מאוד לא לחכות עד שהמצבר מרוקן לגמרי אלא להטעין אותו כשהוא חצי פרוק. זמן ההטענה משתנה ממצבר למצבר ומקורקינט חשמלי אחד לרעהו. זמן זה נע בין שעתיים לשמונה שעות, כשהממוצע הוא כחמש שעות. כמובן שרצוי לבדוק את נתוני הקורקינט החשמלי הספציפי אותו אתם רוצים לרכוש כדי לוודא שהוא מתאים לצרכיכם גם מבחינת זמן הטעינה שלו. עוד חשוב לוודא שהמטען יודע לנתק את עצמו אוטומטית כשההטענה מסתיימת.

חלוקה נוספת של קורקינטים חשמליים היא למתקפלים מול לא מתקפלים. כמובן שקורקינט חשמלי מתקפל ניתן לנשיאה הרבה יותר נוחה – למשל ברכבת, שאינה מאפשרת העלאת קורקינט חשמלי שאינו מתקפל, או בתא מטען של מכונית.

גם לגודל ולמשקל של קורקינט חשמלי השפעה על איכות השימוש בו – יש כאלה המעדיפים כלי גדול, בעל נוכחות יותר בולטת והמקנה תחושת יציבות, ואילו יש כאלה המעדיפים קורקינטים חשמליים קטנים וזריזים.

ישנם שני סוגי מנועים בקורקינט החשמלי – האחד נקרא מנוע האב (HUB) שבו המנוע מורכב על אחד הגלגלים. מנוע זה פופולארי מאוד באופניים חשמליים ולאחרונה החל להיות נפוץ גם בקורקינטים חשמליים. הסוג השני של מנועים המשמשים קורקינטים חשמליים הוא מנועי שרשרת, שבהם המנוע מורכב על השלדה והכוח עובר לגלגלים באמצעות שרשרת.

גם מצברים של קורקינטים חשמליים נחלקים לשני סוגים: מצברי עופרת חומצה ומצברי ליתיום. הסוג הראשון הוא הוותיק יותר, ובהם חשוב במיוחד להקפיד שיהיו טעונים כל הזמן. אי טעינת מצברי עופרת חומצה לאורך זמן פוגעת בהם ובסופו של דבר מקצרת במידה ניכרת את טווח הנסיעה המקסימלי של הקורקינט. מצברי ליתיום הם קלים באופן משמעותי ממצברי עופרת חומצה ועל כן זוכים ליותר ויותר פופולאריות, אם כי מחירם העדיין גבוה יחסית מרתיע רבים. פרמטר נוסף המאפיין כל מצבר הוא מספר ההטענות – בדרך כלל כמה מאות, שלאחריהן חייבים להחליף מצבר.

השלדה של קורקינטים חשמליים עשויה לרוב מברזל, אלומיניום או שילוב של השניים. שני החומרים האלה מבטיחים עמידות ויציבות, כשהאלומיניום הוא כמובן קל יותר (אך גם יקר יותר). ישנם קורקינטים חשמליים ששלדתם עשויה פלסטיק – אלה אינם מומלצים שכן הם נוטים להישבר.

על דבר אחד אסור להתפשר בעת רכישת קורקינט חשמלי: תו תקן המבטיח כי הקורקינט עומד בתקן וכי רכשתם מוצר איכותי. בנוסף, כדאי לבדוק בעצמכם את המערכות השונות של הקורקינט – בלמים, אורות, יציבות, כידון, היעדר חוטים חשופים וכו'.

קורקינטים חשמליים אסורים לרכיבה על כבישים. התוואי האידיאלי עבורם הוא השבילים המיועדים לאופניים, ההולכים ומתרבים בזכות המודעות לנושא. שימו לב: בקורקינט חשמלי לילדים ישנם שני סוגי גלגלים – גלגלי סיליקון וגלגלי אוויר. אלה מסיליקון נוטים להישחק מהר ולכן אינם מתאימים לקורקינט חשמלי המיועד לשימוש בעיקר בדרכי עפר או בשבילים משובשים.

משקלו הקל של הקורקינט החשמלי הוא מצד אחד יתרון גדול, אך מצד שני קורץ לגנבים. על מנת להקשות עליהם מלבצע את זממם מומלץ לצייד את הקורקינט באזעקה (וגם בסוללה נשלפת כך שהגנב לא יוכל לעלות על הקורקינט החשמלי ופשוט להפליג למחוז חפצו).

קורקינטים חשמליים מודרניים הם עמידים ואמינים – אולם כמו כל דבר בטבע גם להם תוחלת חיים מוגבלת. הפופולאריות ההולכת וגוברת של קורקינטים חשמליים יצרה באופן טבעי גם שוק יד שנייה למוצר נחשק זה, וכמובן שמחירי קורקינטים חשמליים משומשים זולים באופן משמעותי מאלה החדשים. אמנם המחיר האטרקטיבי מפתה, אולם רכישת קורקינט חשמלי יד שנייה מחייבת משנה זהירות, ובחינה מדוקדקת של החלקים השונים.

משקל הנשיאה המקסימלי של קורקינט חשמלי הוא בדרך כלל כ-150 עד 180 ק"ג. בדגמים לילדים המשקל המקסימלי שמסוגל לשאת הקורקינט נמוך יותר.

קורקינטים חשמליים חדישים בנויים כך שהמערכות החשמליות מחופות ואינן רגישות לגשם, אולם מוטב להימנע במידת האפשר מרכיבה על קורקינט חשמלי בימי גשם – בעיקר בגלל סכנת ההחלקה. וממילא במדינה שטופת שמש כישראל ישנן מספיק הזדמנויות לנצל את שלל היתרונות של קורקינטים חשמליים וליהנות מרכיבה יבשה, נוחה, מהירה ומענגת.

דני שקד

דני

נוסע רק על כלים חשמליים כבר 10 שנים ומתרגש כמו ילד בן 5 בכל פעם שעולה על כלי חשמלי חדש :) בעל תשוקה יוצאת דופן לנסות ולהכיר כל כלי חדש שיוצא.

השאירו תגובה

אנו מעריכים סודיות, ולא חולקים את המידע האישי שלך עם צדדים שלישיים

תפריט נגישות