להגיע הכי קרוב אל היעד באמצעות אופניים חשמליות מתקפלות

"המייל האחרון" (או "הקילומטר האחרון" במדינות שעברו לשיטה המטרית) הוא השם שניתן לבעיית העלות הגבוהה יחסית של השלב האחרון בכמעט כל שרשרת אספקה. בהקשר התחבורתי, הכוונה היא לקושי של מי שמתנייד בעזרת תחבורה ציבורית להגיע בדיוק ליעד שלו, כלומר הצורך ללכת ברגל מרחק בלתי מבוטל – הכרח שגורם לרבים וטובים להמשיך להשתמש במכוניות פרטיות, גם אם המחיר של בחירה זו גבוה מאוד (כלכלית ואקולוגית).

האופניים החשמליות מספקות במקרים מסוימים פתרון אפקטיבי, שהרי הן מובילות את מי שרוכב עליהן בדיוק אל מחוז חפצו האמיתי וללא צורך להתפשר. מצד שני, כשהמרחק בין נקודת המוצא ליעד גדול יחסית, האופניים, גם אם הן מצוידות במנוע, לא מספיקות ונדרש שילוב ביניהן לבין תחבורה ציבורית. במקרים אלה הפתרון האופטימלי לבעיית הקילומטר האחרון הוא אופניים חשמליות מתקפלות שיוצרות ממשק אידיאלי עם התחבורה הציבורית.

נכנסות בקלות לאוטובוס, אפשר לנסוע איתן ברכבת מתי שרוצים

במדינות שבהן התחבורה הציבורית יעילה וזמינה בכל ימות השבוע וברוב שעות היממה (ולפעמים אפילו 24/7), החיבור בין אוטובוסים, רכבות תחתיות, חשמליות ושאר אמצעי תחבורה ציבורית לבין אופניים חשמליות מאפשר לכל אחד ולכל אחת להגיע במהירות, בנוחות ובנחת אל כל יעד שהוא.

בארץ, למרבה הצער, לא תמיד אפשר להיעזר בתחבורה ציבורית. הרכבת ורוב האוטובוסים מושבתים בשבתות ובחגים, בלא מעט מקרים הם עמוסים יתר על המידה כך שקשה עד בלתי אפשרי להיכנס אליהם עם אופניים, גם אם הן מתקפלות, וגם מבחינת העמידה בזמנים ישנו מקום לשיפור, ואפילו משמעותי.

מצד שני גם כך אופניים חשמליות מתקפלות מציגות יתרונות משמעותיים על פני נסיעה במכונית פרטית: הפקקים כבר לא מאיימים, אין צורך לחפש חנייה (דבר שבמקרים רבים יוצר גם הוא את בעיית ה"קילומטר האחרון"), העלות לכל ק"מ נמוכה הרבה יותר ובנוסף אתם ידידותיים יותר לסביבה, דבר שכולנו כבר מבינים עד כמה הוא חשוב.

מבחינת החוק כדאי לדעת שניתן לעלות עם אופניים מתקפלות לרכבת בכל שעות הפעילות (כולל שעות העומס, שבהן אסור לעלות עם אופניים לא מתקפלות), ושנהגי האוטובוסים הבין-עירוניים מחויבים לאפשר לכם להניח את האופניים החשמליות בתא המטען כך שבהגיעכם לתחנה קרובה יחסית ליעד כל מה שאתם צריכים לעשות זה לשלוף את האופניים מתא המטען, לעלות עליהם ולרכב בקלילות ובכיף עד ליעד.

לגבי נסיעה באוטובוסים עירוניים, החוק מחייב את הנהגים לאפשר לכם לעלות עליהם עם אופניים שמאוחסנות בתוך תיק נשיאה. לגבי אופניים מתקפלות שאינן בתוך תיק, ניתן לעלות איתן אל האוטובוס בתנאי שהן נקיות ואין חלקים בולטים שמסכנים את שלומם של הנוסעים האחרים.

דגמים מתקדמים, פתרונות יצירתיים

בעולם כבר ישנם דגמי אופניים חשמליות מתקפלות שנשענים על יצירתיות רבה כך שהשימוש בהן נוח במיוחד ולמעשה הן בכלל לא מורגשות כשעולים איתן על אוטובוס או רכבת – ובהתאם יותר ויותר בני אדם בוחרים בפתרון זה לבעיית המייל האחרון.

דוגמה אחת היא אופניים בריטיות שנקראות A-Bike. המשקל שלהן הוא רק 12 ק"ג, השלדה עשויה מסוג מיוחד של אלומיניום שמשמש גם את תעשיית התעופה, הסוללה שלה (24 וולט, 5.8 וואט שעה) היא בגודל של בקבוק מים, בין הטענה להטענה ניתן לרכב למרחק של כ-24 ק"מ ללא דיווש והקיפול של הדגם הזה פשוט מושלם – כשהן מקופלות ממדי ה-A-Bike הם 21X40X70 ס"מ. מאחורי פיתוח האופניים האלה עומד היזם הבריטי המפורסם סיר קלייב סינקלר, שהיה אחד הראשונים לפתח מחשבים אישיים (בתחילת שנות ה-80) וכעת מחפש פתרונות יעילים לבעיית המייל האחרון. ניתן למצוא אותם באינטרנט במחיר של 700 ליש"ט (כ-3,200 ש"ח).

עוד דוגמה לאופניים בעלות מנוע שמתקפלות באופן יוצא דופן היא Tinker City של החברה הגרמנית Riese & Muller. מדובר באופניים מסיביים למדי עם מנוע חזק של בוש וסוללה שמספקת 400 וואט-שעה. המשקל של ה-Tinker City הוא 23 ק"ג, והמושב שלהם ניתן לכוונון כך שגם מי שגובהו 1.50 מ' וגם מי שמתנשא לגובה של 1.95 מ' ירכב עליהם בשיא הנוחות.

כמובן שישנם דגמים נוספים שמתקפלים באופן מושלם ונהנים גם ממשקל קל, כמו למשל ה-URB-E. יש לקוות שגם לארץ יגיעו עוד ועוד אופניים חשמליות קלות ומתקפלות (והלוואי שגם התחבורה הציבורית שלנו תיישר קו עם זו של הערים המובילות בעולם…)

 

urb-e כלי חשמלי

אופניים חשמליות מתקפלות urb-e

No Image

השאירו תגובה

אנו מעריכים סודיות, ולא חולקים את המידע האישי שלך עם צדדים שלישיים

תפריט נגישות