איך לבחור צמיגים לאופניים חשמליות?

הם אולי לא המרכיב הבולט ביותר באופניים חשמליות, אבל גם לצמיגים ישנה חשיבות רבה מבחינת חוויית הרכיבה – ולכן כדאי להקדיש תשומת לב לבחירה מושכלת שלהם.

הפרמטרים העיקריים לבחירת צמיגים לאופניים חשמליות הם מידות הצמיג (קוטר, רוחב), סוג הצמיג (Tubular או Clincher), הצפיפות של החומר (כמות הסיבים בכל אינץ' – TPI), צורת וכמות החריצים, ארץ הייצור של הצמיג ומחירו.

מידות צמיגים לאופניים חשמליות

כשבוחנים את מידות הצמיגים ישנם 2 נתונים חשובים – קוטר הצמיג ורוחב הסוליה.

קוטר סטנדרטי אחד הוא 700C (כלומר 700 מ"מ, שכוללים גם את החישוק וגם את הצמיג) ומידות סטנדרטיות אחרות הן באינצ'ים – לרוב בין 20 ל-28 אינץ'.

רוחב הצמיג נמצא ברוב המקרים על הסקאלה בין 1.75 אינצ' לבין 2.125  אינצ'. ככל שהצמיג צר יותר כך ההתנגדות שלו נמוכה יותר וקל יותר לפתח מהירויות גבוהות יותר, אך מצד שני נוחות הרכיבה נפגעת. צמיגים רחבים מבטיחים אחיזה מרבית בכל משטח ואפשר לרכב עליהם גם עם לחץ אוויר נמוך יחסית (במסגרת המלצות היצרן) כך שהישיבה נוחה – אבל מצד שני הרוכבים נדרשים להשקיע יותר אנרגיה. עבור אופניים חשמליים החיסרון הנ"ל כמובן אינו רלוונטי, שכן גם אם המנוע משקיע יותר אנרגיה בכל קילומטר עדיין סוללה סבירה תאפשר רכיבה מהירה וכיפית למרחק משמעותי.

סוג הצמיג

ישנם שני סוגי צמיגים לאופניים: צמיגי Tubular וצמיגי Clincher.

הסוג הראשון מתאפיין בכך שהפנימית היא חלק בלתי נפרד מהצמיג. היתרון העיקרי שלהם הוא אחיזת הכביש האיכותית במיוחד ובעיקר במהלך סיבובים. כמו כן ניתן לנפח אותם עם לחץ אוויר גבוה יותר משמעותית ביחס לצמיגי קלינצ'ר. בדרך כלל ניתן למצוא צמיגים אלה באופניים המשמשים לתחרויות או כאלה הנדרשים לביצועים גבוהים במיוחד, ועוד כדאי לדעת שמחירם גבוה משמעותית ביחס ל-Clincher.

הסוג השני, שהוא גם הבחירה הנפוצה לאופני כביש סטנדרטיים, כולל רצועות שנקראות ביד (Bead) ואשר מהוות מעין עמוד שדרה ועליו מולבשות שכבות של גומי ובד. צמיגים אלה חשופים יותר לסכנת פנצ'ר (אם כי צמיג טיובולאר שהודבק באופן לקוי עלול לברוח ולהוביל להתרסקות).

סוג נוסף של צמיגים נקרא Tubeless – בצמיגים אלה אין פנימית ועל כן הם עמידים בפני פנצ'רים. מצד שני הם מחייבים חישוק ייעודי והמשקל שלהם גדול יותר. הדפנות הקשיחות עלולות לפגוע בנוחות הרכיבה.

 

צמיג צבעוני

 

צפיפות החומר

ככל שלצמיג יש TPI  גבוה יותר (Threads Per Inch), כלומר ישנם סיבים רבים יותר בכל אינץ' בכל שכבה פנימית כך הרכיבה תהיה נוחה יותר וההתנגדות של הצמיג נמוכה יותר, אם כי מצד שני דפנות צמיגים אליה רגישות יותר ועל כן עלולות להיפגע בתדירות גבוהה יותר.

השכבות עשויות מחומרים סינתטיים שונים ובהם כותנה, ניילון, קוולר או פוליאסטר.

ה"קוביות" של הצמיג

החריצים של הצמיגים לאופניים, שהם אלה שמבטיחים אחיזת כביש אופטימלית, יוצרים מעין "קוביות" – וכדאי לדעת איזה סוג קוביות מתאים לכל סוג אופניים.

הקוביות בצדי הצמיג משפיעות על תחושת הרוכב כשמשכיבים אופניים תוך כדי סיבוב. הקוביות שבאמצע משפיעות על מהירות הגלגול: ככל שהרווח ביניהן יותר קטן כך הצמיג מתגלגל מהר יותר. גם גובה הקוביות באמצע משפיע, כשקוביות נמוכות מאפשרות מהירות גבוהה יותר.

מבחינת צורתן של הקוביות, הרי שאלה המרובעות עוזרות לבלימה איכותית יותר. עבור צמיגים המיועדים לאופניים שתתבצע עליהם רכיבה רבה בשטח נדרשות קוביות ייחודיות כדי להבטיח אחיזה מוצלחת בכל תוואי שטח.

 

תמונה ראשית- כתבה על צמיגים

 

ארץ הייצור של הצמיגים

על כל צמיג חובה להטביע את המדינה בה יוצר. שימו לב: צמיגים של חברה צרפתית עשויים להיות מיוצרים למשל בסין, ועל כן כדאי להשוות בין סוגים שונים של צמיגים לאופניים לא רק לפי שם היצרן אלא גם לפי מקום הייצור בפועל.

מחיר

המגוון הרחב של הצמיגים לאופניים, מכל הסוגים ובכל הגדלים ועם מאפיינים שונים, מוביל באופן טבעי למנעד מחירים רחב מאוד.

על-מנת להגיע לצמיגים המתאימים והמשתלמים ביותר עבורכם, מומלץ ראשית לבצע סקר שוק מקיף, ושנית, להגיע לחנות שגם מחזיקה מגוון סוגי צמיגים של כל היצרנים וגם מעסיקה אנשי מקצוע אמינים שיעזרו לכם להגיע לאופציה הטובה ביותר מבחינתכם.

 

ההבדל בין צמיג פנאומטי לצמיג לא פנאומטי

No Image

תגובה אחת

  1. 11 במאי 2017

    אחלה כתבה ממש מעניינת
    והאמת גם חידשה לי 🙂
    תודה

    השב

השאירו תגובה

אנו מעריכים סודיות, ולא חולקים את המידע האישי שלך עם צדדים שלישיים

תפריט נגישות