קסדה לרוכבי האופניים החשמליים- כן או לא?

יש שלל נושאים שמייצרים ויכוחים סוערים: הפעלת תחבורה ציבורית ועסקים בשבת או שמירה על יום המנוחה הקדוש, לעבור לטבעונות או להמשיך לאכול בעלי חיים, להשאיר את החופש הגדול כמו שהוא או לקצר אותו – וגם "קסדה לרוכבי אופניים: ברור שחובה או מה פתאום להכריח" היא סוגיה שמעוררת אחת לזמן מה דיונים ציבוריים, כאלה שלעתים גם מתלהטים. החוק הרלוונטי השתנה מספר פעמים בשנים האחרונות, וייתכן שבקרוב ישתנה שוב, ובכל מקרה ישנן המון דעות מנוגדות, כולן נחרצות ומגובות בנתונים, על בסיס תפישות עולם מוצקות, ואכן מדובר בשאלה שמצד אחד אין לה תשובה חד משמעית ומצד שני כדאי כן להקשיב לכל הדעות ולכל התשובות ולהתנהל על סמך הבנה מלאה של היתרונות והחסרונות של שתי הגישות.

מה אומר החוק?

נכון ליולי 2017, החוק מטיל חובת חבישת קסדה על רוכבי האופניים (החשמליים וה"רגילים") עד גיל 18 בלבד. מבוגרים יותר חייבים לחבוש קסדה רק בכבישים בין-עירוניים. בנוסף מדגיש החוק את חשיבות העמידה בתקן של הקסדה, ואת החובה לרכוס אותה על-ידי רצועות הסנטר.

זהו המצב מאז שנת 2011 – בשנה זו אישרה הכנסת הצעת חוק שיזמה חברת הכנסת שלי יחימוביץ' ולפיה מבוגרים פטורים מחובת קסדה במהלך רכיבה עירונית על אופניים. הצעת חוק זו ביטלה את החובה הגורפת של שימוש בקסדה בכל פעם שעולים על אופניים, בכל גיל, שהייתה נהוגה עד אז בעקבות חוק שהוביל גלעד ארדן ושאושר ב-2007.

מאחר שגם החוק של ארדן וגם החוק של יחימוביץ' גובשו ואושרו עוד לפני שהאופניים החשמליים הפכו כל-כך נפוצים, ובגלל שמשנה לשנה עולה מספר רוכבי האופניים החשמליים שסובלים מפגיעות, לפעמים חמורות מאוד, התעורר שוב הדיון על תרומת הקסדות לבטיחות, ויש לא מעט אנשי מקצוע שקוראים להחזיר את הקסדה לראש באופן גורף.

ביטוח לאופניים חשמליים

לא חבל על הראש?

הטיעון העיקרי של תומכי הקסדות הוא באופן טבעי ההגנה שהן מספקות לראש.

כדי לשכנע את רוכבי האופניים נשלפים באופן טבעי נתונים קשים לגבי מספר הרוכבים ללא קסדה שעברו פגיעת ראש קשה ואפילו קטלנית: לפי מכון גרטנר שהוא מכון לאומי לקביעת מדיניות בריאות, בין 2010 ל-2015 היו 13 מקרים שבהם רוכבי אופניים פונו בעקבות תאונה לבית חולים ושם מתו מפצעיהם, ובכל המקרים האלה הרוכב היה ללא קסדה. נתון נוסף של אנשי גרטנר, שתומכים בחובת קסדה גם בעיר, הוא שמתוך כלל רוכבי האופניים שאושפזו בשנים הנ"ל (כ-2,050 בני אדם), אובחנה פגיעת ראש אצל 20% מחובשי הקסדות לעומת 40% מאלה שלא חבשו קסדה.

גם "אור ירוק", העמותה לשינוי תרבות הנהיגה בישראל, תומכת בקסדה לכולם בכל מקום. בנייר עמדה שפרסמה אור ירוק מצטטים אנשי העמותה מחקרים שונים מרחבי העולם, ובפרט ארה"ב, לפיהם חבישת קסדה מפחיתה את הסיכון לסבול מפגיעת ראש ב-60 עד 85 אחוז. אור ירוק גם מאמצת את עמדת ארגון הבריאות העולמי (WHO), לפיה חובת חבישת קסדה מפחיתה גם את מספר פגיעות הראש וגם את מידת חומרתן. בנוסף מתייחסים אנשי העמותה גם למדינות כמו גרמניה והולנד שבהן אין חובה שכזו, ומזכירים שהתשתיות לרכיבת אופניים בישראל לא בדיוק עומדות בסטנדרטים בהולנד ובגרמניה, כך שהחוק שם לא רלוונטי לגבינו. עוד כדאי לזכור שאופניים חשמליים נעים במהירויות בלתי מבוטלות של 20-25 קמ"ש, ועל כן כל תאונה איתן עלולה להיות קשה במיוחד. כשלוקחים בחשבון שחלק גדול מהרוכבים לא מודעים לעוצמה של הכלי ואין להם ניסיון רב בכבישים (גם אם עברו את גיל 18), מבינים למה ממש כדאי להשתמש תמיד בקסדה.

קסדה לאופניים חשמליים

לא חבל לוותר על האופניים?

הטיעון העיקרי של התומכים בחופש בחירה לכל רוכב אופניים הוא שבגלל הקסדה אנשים רבים עלולים לוותר על כלי הרכב הדו-גלגלי היעיל והידידותי לסביבה, כך שבסופו של דבר הכבישים יהיו פחות בטוחים (ויותר צפופים, כמובן).

בנוסף מצטטים המתנגדים לחוק שיחייב קסדה בכל מצב מחקרים לפיהם ככל שמתבצעות יותר נסיעות באמצעות אופניים, כך פוחת מספר הנפגעים, ובהתאם המטרה צריכה להיות עידוד רכיבה על כלי הרכב רב היתרונות – ולא הצבת חסמים כגון קסדה שעלולים לצמצם את השימוש (אגב, לפי נייר העמדה של "אור ירוק", החלת חוק גורף מובילה לירידה בשימוש באופניים אבל זמנית, ולאחר תקופה מסוימת המצב חוזר לקדמותו. מצד שני, טענה זו מבוססת על מחקר אחד בלבד, במדינת ויקטוריה שבאוסטרליה, כך שאין דרך לוודא שגם בישראל חובת קסדה לא תקטין את היקף הרכיבה על אופניים ותחזיר אנשים למכוניות מזהמות).

העמותה המובילה בארץ בכל הקשור לרכיבה על אופניים, "ישראל בשביל אופניים", תמכה ביוזמה של שלי יחימוביץ' ובאופן טבעי מתנגדת לשינוי החוק הקיים. אנשי העמותה מספקים דוגמאות משכנעות לחשיבות הרחבת השימוש באופניים: בדנמרק, למשל, התושבים רוכבים על אופניים בממוצע יותר מ-500 ק"מ בשנה, ומספר ההרוגים (על כל מיליארד ק"מ על אופניים) הוא פחות מ-15, ואילו בארה"ב, שם היקף הרכיבה השנתית הממוצעת על אופניים הוא פחות מ-50 ק"מ, מספר רוכבי האופניים שנהרגים בשנה הוא 47 (על כל מיליארד ק"מ של רכיבה), כלומר פי 3 מדנמרק. חשוב לציין שדנמרק וארה"ב הן רק 2 דוגמאות מתוך מחקר כולל יותר שמצטטת "ישראל בשביל אופניים" ושמראה קשר מובהק בין יותר רכיבה על אופניים לבין פחות נפגעים בקרב הרוכבים (בגלל שככל שיש יותר רוכבים, כך משתפרות התשתיות עבורם ובנוסף משתנה תרבות הנהיגה באופן כללי).

בנוסף מזכירים תומכי חופש הבחירה לרוכבים שלפעמים דווקא חבישת הקסדה מגדילה את הסיכון: קסדה שאינה איכותית מספיק (וכדאי לזכור שגם קסדות תקניות הן לא תמיד איכותיות), שכבר התיישנה או שאינה מותאמת בדיוק לראשו של הרוכב, לא באמת שומרת עליו ואף עלולה ליצור אצלו אשליה לפיה הוא מוגן ולגרום לו להסתכן יותר.

עוד כדאי לזכור שלא רק רכיבה על אופניים ללא קסדה מסכנת אותנו. גם חשיפה לא מבוקרת לשמש, סיגריות ותזונה לא מאוזנת עלולות לגרום להיווצרות סוגים שונים של סרטן – ואף אחד לא חושב שצריך חוק שיחייב הולכי רגל להימרח בקרם הגנה או חוק שיאסור עלינו לאכול מאכלים שארגון הבריאות העולמי קבע שהם מסרטנים.

 

אופניים חשמליים stromer בנסיעה על הכביש

בחירה או חובה?

אין כמו קטע סטנד-אפ כדי לתאר במדויק את המצב, במקרה הזה את חשיבות הקסדה מצד אחד ואת הבעייתיות שטמונה בחוק גורף מצד שני: לפי ג'רי סיינפלד, "The only thing dumber is the helmet law, the point of which is to protect a brain that is functioning so poorly, it's not even trying to stop the cracking of the head that it's in" (ובתרגום חופשי: זה לא מטופש שצריך חוק כדי להגן על מוח שאפילו לא מנסה לשמור על הראש שבתוכו הוא נמצא כדי שלא יתפצח?)

זו גם הגישה של eWay: אנחנו ממליצים בחום לכל רוכבי האופניים החשמליים (וגם לרוכבים שעדיין לא נעזרים במנוע) להשקיע בקסדה איכותית ולהשתמש בה בכל רכיבה. במקביל נשמח אם משרד התחבורה ושאר רשויות רלוונטיות יתמקדו בשיפור התשתיות לרוכבים ויעשו הכל כדי לעודד את השימוש באופניים.

No Image

השאירו תגובה

אנו מעריכים סודיות, ולא חולקים את המידע האישי שלך עם צדדים שלישיים

תפריט נגישות