החוקים והתקנות החלים על אופניים חשמליות

האופניים החשמליות הפכו מזמן מטרנד לפתרון תחבורה יעיל מאוד, ואם עד לא מזמן עוד הגדרנו אותן כ”כלי הרכב של העתיד” היום כבר ברור שגם בהווה מדובר על הדרך הטובה ביותר להתנייד במרחבים האורבניים. הרשויות, לעומת זאת, עדיין מתלבטות כיצד להתייחס לכלי הרכב שמצד אחד הוא אופניים ומצד שני יש בו מנוע, ובהתאם החוקים והתקנות משתנים ומן הסתם ישתנו עוד בעתיד.

בכל מקרה, נכון לעכשיו (מאי 2017), אלה הם החוקים העיקריים לגבי אופניים חשמליות:

האופניים עצמן

התקנות שמסדירות את המכירה והשימוש באופניים בעלות מנוע עזר חשמלי כפי שמוגדרות האופניים החשמליות בחוק אושרו בספטמבר 2014, לאחר שב-2011 פג תוקפן של תקנות קודמות ובעצם במשך 3 שנים התחום כולו התנהל למעשה באופן בלתי חוקי (כשברחבי הארץ נעו כבר כמה עשרות אלפי זוגות כאלה).

עפ”י התקנות העדכניות ניתן לרכב על אופניים בעלות מנוע שהספקו המרבי לא יעלה על 250 וואט ואשר כוללות מצערת שמאפשרת שליטה רציפה בהספקו של המנוע, באמצעות היד, כשהמצערת מפסיקה לפעול כשהמהירות עוברת את ה-6 קמ”ש.

מגבלה נוספת היא לגבי המהירות המקסימלית – 25 קמ”ש (במהירות זו על המנוע להפסיק את פעילותו באופן אוטומטי) – ועוד קובע החוק כי אופניים חשמליות הן חוקיות אם מורכבת בהן מבחינת אבזור חובה על האופניים החשמליות לכלול צופר (או פעמון), פנס קדמי (עם תאורה לבנה), פנס אחורי (עם תאורה אדומה) ומחזירי אור (גם מאחור וגם על הדוושות). על האופניים יוטבע סימון רשמי עם הכיתוב “אופניים עם מנוע עזר”, וכן עליהן לעמוד בדרישות מכון התקנים (עפ”י ת”י 15194).

למי מותר לרכב ואיפה?

דוגמה לשינוי החוק היא הגיל המינימלי שממנו ניתן לרכב על אופניים חשמליות – ב-2014 קבעו התקנות כי הרכיבה על אופניים עם מנוע עזר מותרת לבני 14 ומעלה, אבל החל מ-2016 הועלה גיל הרכיבה המינימלי ל-16.

חל איסור מוחלט לרכב על אופניים בעלות מנוע על המדרכות – במקום שיש בו שביל המיועד לרוכבי אופניים הרכיבה תתבצע בו, ובהיעדר שביל ייעודי שכזה השימוש באופניים החשמליות יהיה על הכביש, קרוב ככל האפשר לשפה הימנית.

מתי חובה להשתמש בקסדה?

בני ובנות 16-18 חייבים להשתמש בקסדה בכל רכיבה על אופניים עם מנוע עזר. מגיל 18 ומעלה חלה חובת חבישת הקסדה רק בדרכים שמוגדרות כלא עירוניות או במסגרת רכיבה ספורטיבית. יחד עם זאת מומלץ בחום להשתמש בקסדה גם במקרים שבהם החוק אינו מחייב זאת.

קנסות בגין התנהגות לא זהירה

רוכבי אופניים חשמליות חייבים לציית לכל חוקי התנועה, ועבירה עליהם עלולה להוביל לעונשים הקבועים בחוק. בפרט כדאי לדעת שעל רכיבה על אופניים עם מנוע שאינן תקניות מוטל קנס בגובה 1,000 ש”ח וזהו העונש גם על שימוש באופניים חשמליות מתחת לגיל 16. רכיבה על מדרכה או שלא בצידו הימני של הכביש מובילה לקנסות בגובה 250 ש”ח ומי שייכנס לצומת באור אדום וייתפס ע”י שוטר ייאלץ להיפרד מ-1,500 ש”ח (וכמובן שהוא מסכן את חייו בצורה חמורה).

בנוסף יש לרכב על האופניים החשמליות כששתי הידיים על הכידון ולהשתמש בטלפון סלולרי רק באמצעות אוזניה או דיבורית – לא רק בגלל החוק אלא כדי שתוכלו להגיב במהירות בכל מצב.

האם בעתיד נזדקק לרישיון כדי לרכב על אופניים חשמליות?

עוד כדאי לדעת שנבחנת הצעה להתיר רכיבה על אופניים בעלות מנוע רק בכפוף להוצאת רישיון נהיגה מיוחד על כלי רכב זה (בתהליך שיכלול השתתפות בשיעורי בטיחות וכן מעבר מבחן תיאוריה). אגף התנועה במשטרה תומך ביוזמה, אם כי נכון למאי 2017 עדיין אין חובת רישיון שכזה.

No Image

4 תגובות

  1. 30 באוקטובר 2018

    אני בן 47 לצערי לא החזקתי ברשיון בחיים שלי.ואופניים חשמליים הוא הדרך שלי לניידות.להעביר חוק שמחייב אותי לתאוריה או רשיון מיוחד מגביל אותי.להדק את ההגבלים אם הנוער שמשתולל לא אם אנשים בוגרים שהאופניים הם כלי התחבורה היחיד שלהם.

    השב
    • 6 בנובמבר 2018

      גם בגילך לדעתי חשוב שתכיר את חוקי התאוריה לפני שאתה עולה על הכביש….

      השב
    • 8 בנובמבר 2018

      אז תלמד ותשכיל ותהיה נהג זהיר יותר טוב בהצלחה

      השב
  2. 29 בנובמבר 2021

    אני עוד חודש בן 16 השאלה האם השושטרים יחמירו איתי במקרה שיתפסו אותי?

    השב

השאירו תגובה

אנו מעריכים סודיות, ולא חולקים את המידע האישי שלך עם צדדים שלישיים

תפריט נגישות