מטען לאופניים חשמליות: יותר זמן – יותר טוב

אנחנו חיים בעידן שבו מהירות היא יתרון וכמעט תמיד אנחנו רוצים לקבל את מבוקשנו תוך זמן קצר במיוחד, בעצם כבר ברגע שחשבנו עליו ואם אפשר אפילו לפני… גם בהקשר של סוללות לאופניים חשמליות המשוואה "מהר = סבבה" נתפשת כנכונה, וכך למשל מטען שמבטיח הטענה מלאה תוך שעתיים נחשב לטוב יותר ממטען שממלא את הסוללה ב-5 שעות.

אבל, מסתבר, לפעמים מהירות גבוהה מדי היא דווקא חיסרון, ואולי צדקו חז"ל, שאמנם לא זכו לרכב על אופניים חשמליות אבל היה להם הרבה זמן להרהורים נינוחים, כשאמרו שהחיפזון הוא מן השטן.

לא רק יקר יותר אלא גם מסוכן

קודם כל כדאי להגדיר מהו מטען מהיר ומהי טעינה איטית. הנתון המקובל הוא ש-5 אמפר (וכמובן יותר מכך) מייצרים הטענה מהירה, ואילו 3 אמפר פירושם קצב הטענה שמחייב סבלנות רבה יותר.

הבעיה העיקרית של טעינה מהירה היא שבדרך זו נוצר עומס רב מדי על הסוללה, דבר שגורם לקיצור תוחלת החיים שלה. כשלוקחים בחשבון שמטענים מהירים עלולים להיות גם יקרים, מגלים שבעצם הוצאנו לא מעט כסף שלא לצורך, וזאת בזמן שתכנון נכון של השימוש באופניים חשמליות ושל הטענת הסוללה מאפשר לנו ליהנות מכל היתרונות של האופניים עם המנוע מבלי לחשוש שהסוללה תתרוקן ברגע הלא מתאים.

סיבה נוספת לכדאיות הסוויץ' במוח ולמעבר למשוואה "יותר זמן = יותר טוב" בהקשר של מטען לאופניים חשמליות הוא שטעינה מהירה עלולה להוביל להתלקחותה של הסוללה ולנזקים חמורים ואפילו בלתי הפיכים גם לה וגם לסביבתה.

מטען לאופניים חשמליים

מבחן האצבע

ככל שהסוללה איכותית יותר, כך ייגרם לה פחות נזק עקב הטענה מהירה. אם אתם רוצים לקבל אינדיקציה טובה לגבי מידת מהירות ההטענה והתאמתה לסוללה הספציפית שלכם בלי לבזבז זמן על הגעה למרכז שירות של חנות אופניים מקצועית, אתם יכולים להניח אצבע על הסוללה תוך כדי שהיא מוטענת – אם היא חמה, סביר להניח שכדאי להוריד את קצב ההטענה (וגם את האצבע מהסוללה…). חשוב להדגיש שכל הסוללות מתחממות מעט תוך כדי הטענה, אולם כשהסוללה פולטת יותר מאשר חום קל, זוהי אינדיקציה לבעיה.

גם ה-BMS יודע שהחיפזון מן השטן

סוללות ליתיום איכותיות מגיעות עם BMS – ראשי תיבות של Battery Management System, כלומר מערכת שנועדה לשמור על התאים השונים בסוללה ולהבטיח תפקוד תקין ומיטבי שלה וכן תוחלת חיים מקסימלית.

בין השאר מגביל ה-BMS את מהירות ההטענה של הסוללה. אם למשל תשתמשו במטען 10 אמפר כדי לטעון סוללה שיש בה בקר שמאפשר רק 7 אמפר (גבול מקובל ב-BMS-ים רבים), הקצב בפועל יהיה בהתאם ל-BMS ולא על סמך המטען היקר שקניתם.

עוד כדאי לדעת שישנם מטענים שמאפשרים לכם לבחור מהירות הטענה בכל פעם שהגיע הזמן למלא את הסוללה, כך שבמקרים שבהם באמת יש יתרון למהירות ואתם לא רוצים להתעכב תוכלו להטעין את הסוללה בקצב מואץ, ובשאר המקרים למלא אותה בנחת ולאורך זמן רב.

סוללה לאופניים חשמליים

איך מחשבים את זמן ההטענה המקסימלי?

זמן ההטענה הוא למעשה כמות המטען החשמלי בסוללה לחלק למספר האמפרים של המטען. אם למשל יש לכם סוללה של 20 אמפר-שעה ומטען 5 אמפר, והגעתם למצב שבו הסוללה התרוקנה לגמרי, הטענה מלאה תימשך 4 שעות (ובעצם קצת יותר, שכן לקראת סוף ההטענה הקצב תמיד מואט), ואילו סוללה של 12Ah ומטען של 6A יניבו זמן הטענה מקסימלי של שעתיים.

איילה קאופמן

איילה

איילה התאהבה בכלי תחבורה חשמליים מהרגע הראשון שניסתה, החיוך מהנסיעה הראשונה על הקורקינט החשמלי שלה עדיין לא יורד מהפנים. בעלת רצון ותשוקה בלתי נגמרים להכרת דגמים חשמליים חדשים ויצרנים מעניינים.

השאירו תגובה

אנו מעריכים סודיות, ולא חולקים את המידע האישי שלך עם צדדים שלישיים

תפריט נגישות