נסיעה בטוחה על אופניים חשמליים

אופניים חשמליים הם פתרון תחבורתי יעיל להפליא, זול מאוד, זריז במיוחד ולא פחות חשוב מכל אלה, כיפי. אבל האופניים עם המנוע גם חושפים אותנו לסכנת פגיעה – וכדי לצמצם אותה, כך שנוכל להמשיך וליהנות מכל היתרונות של כלי הרכב המוצלח, כדאי להקפיד על כמה כללי זהירות פשוטים:

איפה כדאי לרכב?

* הרכיבה על המדרכה לא רק אסורה עפ"י החוק אלא גם מגדילה את הסיכון לפגוע בהולכי רגל ולהיפגע בעצמכם – בקיצור, אין שום סיבה לעלות על המדרכה.

* כשאין שביל, ורוכבים בכביש רצוי להיצמד לימין. אם ישנם כלי רכב חונים בשול הימני, כדאי לשמור על מרווח של כמטר מהם, כך שגם אם נהג חסר מודעות לסביבה יפתח בפתאומיות את הדלת, אתם לא תיפגעו.

* מומלץ לתכנן מסלול שנמנע ככל האפשר מרכיבה בכבישים, ובפרט מכבישים סואנים מרובי מסלולים, גם אם הדבר מאריך מעט את הדרך (בכל מקרה תגיעו במהירות וללא מאמץ).

נסיעה בטוחה על אופניים חשמליים

איך לבצע פניות?

פניות עלולות להיות מועדות לפורענות, ועל כן חשוב לבצע אותן נכון, תוך תשומת לב מלאה לכל מה שקורה סביבכם ואחרי שאותתם על כוונתכם לפנות (כולל באמצעות תנועת יד ברורה לכיוון שאליו ברצונכם לפנות). פנייה ימינה מבצעים ממרכז המסלול למרכז המסלול, ואחרי שווידאתם שאף מכונית לא מנסה לחתוך אתכם בסיבוב. פניות שמאלה מחייבות מעבר לנתיב שממנו ניתן לבצע את הפנייה, או לצידו השמאלי של המסלול כשיש רק נתיב אחד – את המעבר יש לבצע בזהירות מרבית ובהדרגה, לאחר שווידאתם שאף מכונית לא מסכנת אתכם. הפנייה עצמה תתבצע רק לאחר שאתם בטוחים שאף רכב שמגיע ממול, מימין או משמאל לא מסכן אתכם.

להגן על הראש, לוודא שאתם בולטים

החוק (נכון ליולי 2017) מחייב רק את מי שטרם הגיע לגיל 18 לחבוש קסדה – אבל גם למבוגרים יותר מומלץ להגן על הראש. בנוסף כשאין מספיק אור יש ללבוש אפוד זוהר, ואם תוסיפו פנס מהבהב על הקסדה או הזרוע – מה טוב. בנוסף חובה לצייד את האופניים בפנסים (קדמי לבן, אחורי אדום) ובמחזירי אור צהובים על הדוושות, וכמובן לוודא שכל אלה תקינים.

אופניים חשמליות flash

בלי סלולרי, בלי מוזיקה

כשרוכבים על אופניים חשמליים – כלי רכב שכזכור מגיע למהירות בלתי מבוטלת של 25 קמ"ש – חשוב מאוד להיות ערניים לחלוטין לכל מה שמתרחש סביבכם, ועל כן מומלץ לוותר על השימוש בסלולרי (גם אם החוק מאפשר שימוש, עם אוזניה או דיבורית), וגם על מוזיקה, למרות שהיא תורמת להנאה מהרכיבה.

שימו לב – במהירות של למשל 18 קמ"ש, אתם עוברים 5 מטר בשנייה. אם "רק" בדקתם מה נשלח אליכם בווטסאפ, ו"רק" שלחתם בתגובה "רק" אמוג'י, וכל זה נמשך "רק" 2 שניות, במהלך שתי השניות עברתם 10 מטר בלי לראות מה קורה – התנהלות מסוכנת ללא ספק.

להרכיב רק ילדים קטנים

החוק אוסר הרכבת נוסעים באופניים חשמליים – פרט לילדים בני שנה עד 8. מומלץ בחום לכבד את החוק, וזאת מפני שכשאתם מרכיבים מישהו גדול יותר, שדה הראייה שלכם נפגע, היציבות של האופניים מתערערת וגם תשומת הלב לסביבה עלולה לא להיות מלאה, כך שגם אתם וגם מי שאתם מרכיבים נמצאים בסכנה. אם אתם מרכיבים ילד הוא חייב לחבוש קסדה ולהיחגר למושב, וכמו כן חשוב מאוד לוודא שהכיסא של הילד מעוגן לחלוטין לאופניים.

ילד על אופניים חשמליים

היכרות עם חוקי התנועה ועם מצבים שונים שמתרחשים בכבישים

רוכבי אופניים חשמליים בעלי רישיון נהיגה מכירים מן הסתם את חוקי התנועה שכן הם כבר עברו תיאוריה וטסט, וסביר להניח שיש להם גם ניסיון בהיקף מסוים בכבישים. לעומת זאת צעירים בני 16 שעבורם אופניים עם מנוע הם פתרון מעולה עולים במקרים רבים על כלי הרכב בלי לשלוט בחוקים הרלוונטיים ובלי ניסיון – במצב שכזה רצוי מאוד שההורים יגלו אחריות ויעזרו לילדים שלהם לצאת לדרך כשהם באמת מוכנים לכך, מודעים למה מותר ומה אסור בכבישים ובעיקר יודעים כיצד להתמודד עם מצבים מסוכנים שונים.

איילה קאופמן

איילה

איילה התאהבה בכלי תחבורה חשמליים מהרגע הראשון שניסתה, החיוך מהנסיעה הראשונה על הקורקינט החשמלי שלה עדיין לא יורד מהפנים. בעלת רצון ותשוקה בלתי נגמרים להכרת דגמים חשמליים חדשים ויצרנים מעניינים.

השאירו תגובה

אנו מעריכים סודיות, ולא חולקים את המידע האישי שלך עם צדדים שלישיים

תפריט נגישות