אופניים חשמליות: לא לילדים מתחת לגיל 16

האופניים החשמליות הן חלק בלתי נפרד מהנוף האורבני, והן יהיו כאלה גם בעתיד. למעשה, סביר להניח שמספר זוגות האופניים עם המנוע שנעות בשבילים ובכבישים רק ילך ויגדל, ולצידן יצוצו עוד ועוד כלי רכב חשמליים קלים – שהרי מדובר בפתרון תחבורתי יעיל ונוח מאין כמותו בתוך הערים ואפילו ביניהן.

מצד שני, אי אפשר להתעלם מהכעס שמעוררות האופניים החשמליות, וליתר דיוק חלק מהרוכבים עליהן. אמנם מדובר במיעוט קטן, אבל באופן טבעי תשומת הלב שלנו נמשכת אל הקצוות של הסקאלה, כל סקאלה, ומספיק שניתקל פעם אחת ברוכב אופניים חשמליות שדוהר על המדרכה מבלי להתחשב בהולכי הרגל כדי שנייחס חוסר אחריות לכל בעלי האופניים החשמליות.

ליהנות בלי לסכן ולהסתכן – עם בגרות ואחריות

איך בכל זאת משלבים אופניים עם מנוע שמאפשר מהירות משמעותית של 25 קמ"ש במרקם התחבורתי העירוני שמטבעו כולל עגלות עם פעוטות, קשישים ועוד הולכי רגל שעלולים להיפגע מרכיבה לא זהירה על אותן אופניים? מקפידים על רכיבה בוגרת ואחראית.

ואכן, בשנת 2016 הועלה גיל המינימום לרכיבה על אופניים חשמליות מ-14 ל-16. אמנם ישנם נערים ונערות שכבר בגיל 14 מתאפיינים באחריות ובזהירות, אולם ריבוי המקרים שבהם ילדים צעירים, צעירים מדי, היו מעורבים בתאונות – בין אם נפגעו בעצמם ובין אם פגעו באחרים – הוביל להחלטה המבורכת.

יחד עם זאת חשוב להדגיש שאין די בהגבלת הגיל, שהרי יום הולדת 16 לא כולל השתלת בלוטת אחריות או מודעות רחבה לסביבה שמונעת מצבים מסוכנים – וזהו בעצם האתגר של כולנו: מצד אחד למנוע מילדים צעירים מדי לעלות על אופניים חשמליות ומצד שני לצייד את בני ובנות ה-16 בכלים שיבטיחו רכיבה זהירה. לשם כך נדרש מאמץ משותף של המשטרה (שביחד עם הפקחים של הרשויות המקומיות אחראית על האכיפה), מערכת החינוך (שמחובתה לחנך גם לזהירות בדרכים) ובעיקר של ההורים.

איך לעמוד מול ילד שמתחנן/דורש אופניים חשמליות?

להורים לא קל לעמוד מול ילדיהם כשהם מבקשים, דורשים, מתחננים, מפצירים, מגייסים את כל כוחות השכנוע ומבטיחים אינספור הבטחות כדי לקבל אופניים חשמליות. "נשבע לכם אני זהיר", "לכולם כבר יש, רק לי לא", "אתם לא סומכים עליי?", "אני רוכב רק פה בשכונה", "לא נמאס לכם להקפיץ אותי לחברים?" ועוד ועוד נימוקים שאין ברירה אלא להודות שיש להם אחיזה במציאות – ובכל זאת חובה לסרב.

האינטרנט גדוש בכתבות אודות ילדים שנפגעו בזמן רכיבה על אופניים חשמליות. לא קל לקרוא אותן, אבל אתם חייבים את זה לעצמכם. נסו לדמיין שזה הילד שלכם שהגיע לבית חולים עם גב שבור, סדק בגולגולת, טחול קרוע והפציעות עוד רבות ומגוונות. וקחו בחשבון שחלק גדול מהילדים שנפצעו בתאונות אופניים השתמשו בדיוק באותם נימוקים כמו הילד שלכם, ובאמת ובתמים האמינו ש"לי זה לא יקרה" – ובכל זאת זה קרה, ואתם לא רוצים שזה יקרה גם לילד שלכם.

ילד על אופניים חשמליים - אופניים חשמליות לילדים

האחריות היא שלכם – גם מבחינת החוק

עוד דבר שחשוב לקחת בחשבון כשקונים לבן נוער אופניים חשמליות, או שמאפשרים לו לקנות בעצמו זוג כזה, היא שבכל מקרה של גרימת נזק לאחרים תוך כדי רכיבה על האופניים, האחריות עלולה ליפול עליכם.

כך למשל ב-2016 קיבלו בני זוג מתל אביב מכתב שדורש מהם לשלם 20,000 ש"ח בגין נזק שבנם בן ה-16.5 גרם לרכב תוך כדי שרכב על האופניים החשמליות שלו. במשפט שנערך התברר שהנער אכן לא עצר בתמרור עצור, ובשל כך נגרמה התאונה, ובסופו של דבר ההורים נפרדו מלמעלה מ-25,000 ש"ח (כולל שכר הטרחה של עורך הדין והוצאות משפט).

המסקנה המתבקשת: במצב שבו החוק מתיר לבני ובנות הנוער לרכב על אופניים עם מנוע, ואפילו לא מחייב אותם ברישיון או בלימוד התיאוריה, האחריות היא על ההורים. למדו את הילדים את חוקי התנועה, ודאו שהם מכירים אותם היטב, נסו לעקוב אחרי הדרך שבה הם מתנהגים בכבישים ובפרט מגיבים למצבים שונים והקפידו להבהיר להם שוב ושוב, גם במחיר שתיחשבו לחפרנים, עד כמה הכבישים הם מקום מסוכן ועד כמה אופניים חשמליות הם קודם כלי רכב מתקדם ובעל יתרונות רבים – אבל גם כזה שעלול לגרום לנזקים חמורים אם לא מקפידים כל הזמן, אבל כל הזמן, על רכיבה זהירה.

איילה קאופמן

איילה

איילה התאהבה בכלי תחבורה חשמליים מהרגע הראשון שניסתה, החיוך מהנסיעה הראשונה על הקורקינט החשמלי שלה עדיין לא יורד מהפנים. בעלת רצון ותשוקה בלתי נגמרים להכרת דגמים חשמליים חדשים ויצרנים מעניינים.

תגובה אחת

  1. 18 בנובמבר 2020

    למה עכשיו לא 2016 אני מת לאופניים

    השב

השאירו תגובה

אנו מעריכים סודיות, ולא חולקים את המידע האישי שלך עם צדדים שלישיים

תפריט נגישות