האם בעתיד נאלץ לעשות ביטוח לאופניים החשמליות שלנו?

נכון לתחילת קיץ 2017, בעלי אופניים חשמליות פטורים מביטוח חובה, עובדה שתורמת לאטרקטיביות שלהן בזכות החיסכון הכספי המשמעותי ביחס לאחזקת קטנוע או מכונית – אבל תאונה קשה שבה היה מעורב נער בן 16 שרכב על אופניים בעלות מנוע בחוסר אחריות עשויה לשנות את המצב.

אופניים חשמליים לילדים

חוסר האונים של מי שנפגע מאופניים חשמליות

היעדר חובת הביטוח הוא יתרון מבחינת בעלי האופניים החשמליות, אבל חיסרון משמעותי עבור מי שנפגע מכלי רכב זה, שבמהירות של 25 קמ"ש עלול לגרום לפגיעות חמורות מאוד ואסור לשכוח כבר היו גם לא רק פצועים ופצועים קשה בעקבות תאונות במעורבות של אופניים עם מנוע אלא גם הרוגים.

במצב הנוכחי אדם שנפגע מאופניים חשמליות יכול כמובן לתבוע באופן אישי את הרוכב/ת, בהנחה שלא מדובר בתאונת פגע וברח (למרבה הצער ישנם גם מקרים רבים כאלה). הבעיה היא שתביעה אישית היא תהליך משפטי מורכב, ארוך ויקר מאוד – על הנפגעים להוכיח מעל לכל צל של ספק שרוכב האופניים התרשל תוך כדי רכיבה, שהרשלנות הובילה לתאונה ושהתאונה גרמה לנזקים (פיזיים, נפשיים, פגיעה בפרנסה וכו'). בנוסף התובעים צריכים לגבות את כל הטענות בחוות דעת רפואיות מצד מומחים, דבר שמחייב השקעה כספית לא קטנה, ובסופו של תהליך בכלל לא בטוח של נתבעים יהיה את הכסף שיפסוק בית המשפט כפיצוי.

האם עורכת הדין יונית נחום תיצור תקדים?

אחת מהקורבנות של רכיבה לא אחראית על אופניים חשמליות – וכל מי שעולה על אופניים עם מנוע חייב שוב ושוב להזכיר לעצמו שמדובר בכלי רכב עוצמתי ולכן חשוב לרכב בזהירות ועם תשומת לב מלאה לסביבה – היא אסתר שלומוביץ, אישה בת 60 שבדרך מהים לבית שלה עברה את הכביש, במעבר חצייה עם רמזור ירוק, ופתאום הועפה באוויר ע"י נער בן 16 שרכב על האופניים החשמליות שלו.

שלומוביץ איבדה את ההכרה, שהתה בטיפול נמרץ במשך יומיים, נאלצה לעבור שיקום ממושך כולל טיפולי שיניים יקרים ובנוסף לא יכלה לעבוד יותר. אחרי שאותו בן 16 הורשע בדין פלילי, החליטה עורכת הדין של שלומוביץ, יונית נחום, לתבוע פיצוי בסך 260,000 ש"ח (בנוסף לסכום שאותו יפסוק בית המשפט) – אבל לא מהקטין או מהוריו אלא מ"קרנית", קרן לפיצוי נפגעי תאונת דרכים שהוקמה ע"י המדינה כדי לפצות מי שנגרמו לו נזקי גוף בעקבות תאונת דרכים במקרים שבהם אין חברת ביטוח שתעשה זאת (ובפרט כשלנהג הפוגע לא היה ביטוח).

"קרנית", שפועלת עפ"י חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, סירבה לשלם בטענה שלפי חוק זה אופניים חשמליות הן לא רכב מנועי – ועכשיו צריך בית המשפט להחליט האם "קרנית" תשלם לאסתר שלומוביץ את הפיצויים על הפגיעה הקשה שנגרמה לה.

ביטוח לאופניים חשמליים

החלטה חיובית תוביל מן הסתם לעוד תביעות כנגד הקרן, ועל-מנת לממן את תשלומי הפיצויים בהחלט ייתכן שינוי חקיקה שיחייב רוכבי אופניים חשמליות לרכוש ביטוח חובה. בינתיים בכל מקרה מומלץ פשוט לרכב באחריות ובזהירות, לציית לכל חוקי התנועה ולזכור שבמהירות 25 קמ"ש גם רגע אחד של חוסר תשומת לב עלול להוביל לתאונה קשה.

No Image

השאירו תגובה

אנו מעריכים סודיות, ולא חולקים את המידע האישי שלך עם צדדים שלישיים

תפריט נגישות