סוללה לאופניים חשמליים – מה אומרים המספרים ואיך לבחור נכון?

סוללה היא המרכיב החשוב ביותר בכל זוג אופניים חשמליים: הביצועים של האופניים תלויים בעיקר בה, טווח הרכיבה המקסימלי נקבע על-ידה, היא גם משפיעה על המשקל הכולל של כלי הרכב הקליל והיעיל וגם כשחושבים על עלות כספית ולא רק על התועלת הרבה שמספקים האופניים החשמליים, לסוללה יש חלק נכבד בכך.

באופן טבעי כולנו מעדיפים סוללה קלה על פני כבדה, זולה ולא יקרה, עם תוחלת חיים ארוכה ועם כמה שיותר כוח. מצד שני, כשרוצים גם וגם וגם וגם וגם לפעמים עלולים להישאר בלי כלום, ובכל מקרה כדאי מאוד להבין איך בעצם אפשר לדעת מה הפוטנציאל של כל סוללה לאופניים חשמליים שמוצעת לכם ואיך לבחור מתוך שלל האפשרויות את זו שהכי מתאימה להעדפות הספציפיות שלכם.

מנעול לאופניים חשמליים מוצמד לסוללה

אמפר שעה (Ah)

הפרמטר הבסיסי ביותר שלפיו נבחנות סוללות לאופניים חשמליים הוא כמה אנרגיה הן מסוגלות לספק למנוע במשך שעה אחת, ויחידת המידה היא אמפר שעה. המשוואה פשוטה: ככל שה-Ah גדול יותר, כך טווח הנסיעה מתארך, אם כי יש לקחת בחשבון גם את המתח של הסוללה, שנמדד בוולטים.

וולטים

גם מבחינת וולטים, המשוואה פשוטה: יותר וולטים = יותר כוח, כלומר ביצועים מרשימים יותר לאופניים החשמליים שלכם (תאוצה טובה יותר ומהירות מקסימלית גבוהה יותר, אם כי זו כמובן מוגבלת ע"י החוק בארץ ל-25 קמ"ש). המידות הנפוצות הן 36 וולט ו-48 וולט, וישנן גם סוללות לאופניים חשמליים עם 24 וולט בלבד. חשוב מאוד לוודא שהמתח של הסוללה מתאים לבקר ולמנוע: אם מרכיבים על אופניים שיש בהם מנוע 36 וולט סוללה של 48 וולט אמנם מרוויחים ביצועים מרשימים יותר, אבל המחיר הוא התחממות משמעותית של המנוע ואפילו נזקים בלתי הפיכים.

סוללה לאופניים חשמליים

וואט שעה (Wh)

על-מנת לדעת מהי כמות האנרגיה הכוללת שטמונה בכל סוללה שמוצעת לכם, יש להכפיל את שני הנתונים הנ"ל, האמפר שעה והוולטים, ויחידת המידה של התוצאה היא וואט שעה. כך למשל בסוללה של 36 וולט ו-13 אמפר שעה כמות האנרגיה הכוללת היא 468 וואט שעה, ואילו בסוללה של 48 וולט ו-15.4 אמפר שעה, כמות האנרגיה הכוללת היא 739 וואט שעה.

מדוע רצוי לחשב את סך הוואט שעה? כי מנתון זה נגזר טווח הרכיבה המקסימלי. המנועים של האופניים החשמליים בישראל הם מנועי 250 וואט (מנועים חזקים יותר אינם חוקיים). סוללה שיש בה 468 וואט שעה תתרוקן אחרי קצת פחות משעתיים (וליתר דיוק אחרי 468/250=1.87 שעות, שהן שעה ו-52 דקות), ובמהירות המרבית של 25 קמ"ש פירוש הדבר שניתן לעבור בזמן זה כ-47 ק"מ. הסוללה בעלת ה-48 וולט וה-15.4 אמפר שעה, שכאמור יש בה 739 וואט שעה, תספיק לכמעט 3 שעות רכיבה, וליתר דיוק 2.95 שעות שהן שעתיים ו-57 דקות, ותאפשר לעבור של כ-74 ק"מ.

חשוב להדגיש: החישוב הנ"ל הוא תיאורטי, ובפועל משפיעים על טווח הרכיבה גם משקל הרוכב, תנאי מזג האוויר ופרמטרים נוספים, אבל כמות הוואט שעה היא בהחלט אינדיקציה חשובה מאוד לביצועים של כל סוללה לאופניים חשמליים.

תוחלת חיים

לכל סוללה יש תוחלת חיים, כלומר מספר ההטענות מחדש האפשריות עד שאין ברירה אלא להחליף את הסוללה. כשמכפילים את מספר מחזורי ההטענה במספר הקילומטרים שאפשר לעבור בין הטענה להטענה (כאמור על בסיס הוואט שעה), מקבלים את סך הקילומטראז' שנעבור עם אותה סוללה. בדרך זו אפשר להבין מהו המחיר האמיתי של כל סוללה, שהרי אם למשל יש שתי סוללות עם אותו מחיר אבל אחת מבטיחה 1000 הטענות מחדש ו-30 ק"מ בין הטענה להטענה, והשנייה מבטיחה 800 הטענות מחדש ו-50 ק"מ בין הטענה להטענה, הרי שהשנייה בפועל עולה לנו פחות כסף לכל ק"מ.

גם נתון זה (חלוקת המחיר בסך הקילומטראז' הצפוי) הינו תיאורטי כמובן, אבל בכל זאת מספק אינדיקציה לא רעה בכלל לעד כמה משתלמת כל סוללה לאופניים חשמליים.

סוללה לאופניים חשמליים

זמן טעינה

עוד נתון חשוב בחלק מהמקרים הוא זמן הטעינה, ובמיוחד הוא רלוונטי למי שזקוק למילוי מחדש של הסוללה גם באמצע היום ולא רק בלילות.

איך לבחור?

אופי השימוש באופניים החשמליים הוא זה שמכתיב במה להתמקד: אם אתם צפויים לעבור קילומטרים רבים מדי יום, כדאי לחפש סוללה עם כמה שיותר וואט שעה. אם אתם אמורים לצלוח שיפועים ועליות ובאופן כללי רוצים עוצמה, כדאי להעדיף סוללה של 48 וולט (בתנאי שהמנוע מתאים). אם השימוש שלכם באופניים מועט יחסית והשיקול הכלכלי הוא המרכזי מבחינתכם, כדאי למצוא את היחס הטוב ביותר בין מחיר לסך הקילומטרים לאורך כל החיי הסוללה. אם אתם צריכים להעלות את האופניים כל יום לקומה שלישית בבניין בלי מעלית, כדאי מן הסתם לייחס משקל נכבד בהחלטה הסופית גם למשקל הסוללה – ובאופן כללי מומלץ לרכוש סוללת ליתיום של יצרן מוכר ועל כן גם אמין.

העתיד

בעתיד, קרוב לוודאי, יוצעו לנו סוללות חזקות יותר, קלות יותר, עם המון מחזורי הטענה ואולי אפילו מחירים נמוכים יותר. כך למשל אילון מאסק – ששואף לשנות את העולם במגוון רחב של דרכים (מכוניות חשמליות, טיסות כיף לחלל, השתלת בינה מלאכותית במוח ועוד) – מנסה ליצור סוללות-על שכאלה, ובאופן כללי ככל שהאופניים החשמליים הופכים לנפוצים יותר, כך יהיה כדאי יותר להשקיע בפיתוח סוללות עוד יותר מתקדמות מכפי שיש כיום.

 

אולי יעניין אותך גם:

המדריך המלא לרכישת סוללות לאופניים חשמליים

מה עדיף? סוללה מוסלקת או נשלפת לאופניים חשמליים?

איילה קאופמן

איילה

איילה התאהבה בכלי תחבורה חשמליים מהרגע הראשון שניסתה, החיוך מהנסיעה הראשונה על הקורקינט החשמלי שלה עדיין לא יורד מהפנים. בעלת רצון ותשוקה בלתי נגמרים להכרת דגמים חשמליים חדשים ויצרנים מעניינים.

השאירו תגובה

אנו מעריכים סודיות, ולא חולקים את המידע האישי שלך עם צדדים שלישיים