אופניים חשמליות: יתרונות מול חסרונות

האופניים החשמליות, שזוכות לפופולריות הולכת וגדלה בקצב מסחרר, נתפשות – ובצדק – כפתרון התחבורתי האורבני המתקדם ביותר הקיים כיום. אבל גם לכלי רכב זה יתרונות וחסרונות, וכדאי להכיר גם את אלה וגם את אלה.

יתרונות וחסרונות ביחס לאופניים "רגילות"

באופן טבעי ישנם יתרונות וחסרונות אחרים ביחס לכל כלי תחבורה אחר. ביחס לאופניים הרגילות (או ליתר דיוק, אלה שהורגלנו אליהם לפני שאפשר היה לייצר אופניים עם מנוע צנוע ואפקטיבי במחיר סביר)

היתרונות :

* מהירות גבוהה יותר – החוק בארץ אמנם מגביל את המהירות המקסימלית של האופניים עם המנוע ל-25 קמ"ש, אבל גם כך הן מהירות יותר ביחס לאופניים שפועלות בכוח הרגליים בלבד (ולמעשה כשבוחנים את המהירות בפועל, בתוך הערים, מתגלה שהן זריזות לא פחות ממכוניות שמאבדות זמן יקר בפקקים ובחיפושים אחרי חנייה).

* טווח נסיעה ארוך יותר – אמנם בשלב כלשהו, לרוב אחרי משהו כמו 20-40 ק"מ, הסוללה מתרוקנת, אבל אלף, רוב האנשים יתקשו לדווש את המרחק הנ"ל בלי עזרה של מנוע, ובית, בדרך כלל אנחנו רוכבים על האופניים למרחקים קצרים יותר וכמעט תמיד אפשר להטעין את הסוללה, לפחות חלקית, בין רכיבה לרכיבה.

* אין זיעה – האופניים הרגילות חוסכות לנו את העצבים והלחץ של הפקקים והחיפוש אחרי חנייה, אבל המחיר שאנחנו משלמים על כך הוא זיעה, וכשמדובר בקיץ הישראלי (שנמשך כחצי שנה) המחיר עלול להיות גבוה – ואף אחד לא רוצה להגיע לעבודה/לימודים/דייט/מפגש עם חברים כשהחולצה דבוקה לגוף ונחילי זיעה זורמים גם במקומות שלא חשבנו שהם יכולים לזרום.

החסרונות:

* מחיר – אופניים חשמליות עולות כמה אלפי שקלים, כך שהן יקרות יותר ביחס לאופניים רגילות. יחד עם זאת כדאי לדעת שהעלות השוטפת אינה גבוהה, גם כשלוקחים בחשבון את עלות הטענות הסוללה וגם אם פעם בשנתיים, בממוצע, צריך להחליף סוללה.

* תקלות – באופניים רגילות אין רכיבים חשמליים ובהתאם הסיכוי שתתרחש בהן תקלה הוא אפסי. מצד שני, אם תקנו אופניים חשמליות איכותיות, סביר להניח שלא תצטרכו להגיע לעתים קרובות למרכז שירות.

* פעילות גופנית – רכיבה על אופניים רגילות היא פעילות גופנית מומלצת שמחזקת מערכות חיוניות בגוף. זהו חיסרון שכמובן אפשר לנטרל, שהרי גם עם אופניים חשמליות אפשר לדווש אם רק רוצים.

* משקל – האופניים החשמליות כבדות יותר, ולפעמים אפילו משמעותית, ביחס לאופניים בלי המנוע. למי שגר בקומה רביעית בלי מעלית או שיודע שיצטרך לסחוב את האופניים לעתים קרובות, זהו חיסרון שעלול להיות משמעותי.

היתרונות והחסרונות ביחס למכוניות וקטנועים

אם מבחינתכם ההתלבטות היא בין אופניים חשמליות לכלי רכב מונע בבנזין, כלומר מכונית או קטנוע, היתרונות והחסרונות הם כמובן אחרים.

היתרונות:

* אין צורך ברישיון – אם עברתם את גיל 16 אתם יכולים לזכות בחופש תנועה מוחלט עוד לפני השגת רישיון נהיגה.

* מחיר זול – עלות רכישת האופניים עם המנוע נמוכה, ובמידה משמעותית, גם ביחס לקטנועים צנועים או מכוניות משומשות.

* עלות שוטפת נמוכה – אין צורך בביטוח יקר, דלק שמחירו גבוה ורישוי שנתי, וגם עלות הטיפולים והתיקונים אם נדרשים כאלה נמוכה יותר.

* מינימום זיהום לסביבה – יתרון לא פחות יקר ערך מהקודמים, שכן כיום כבר ברור לגמרי שאם לא נצמצם את הפגיעה בסביבה, עתיד כדור הארץ בסכנה מוחשית.

* (ביחס למכוניות) אין פקקים ואין חיפוש חנייה מתסכלים – כך שבתוך העיר זמן ההגעה ליעד עם אופניים חשמליות ועם מכוניות הוא כמעט זהה.

החסרונות:

* טווח נסיעה מוגבל – עם מכונית ניתן להגיע לכל מקום, וגם עם קטנוע צנוע יחסית אפשר לצלוח מרחקים גדולים ביחס לאלה שמאפשרים האופניים החשמליות. אמנם אפשר לשלב רכיבה על אופניים עם תחבורה ציבורית, אבל בגלל שזו לא תמיד יעילה וזמינה, המגבלה עדיין קיימת.

* שימוש מוגבל – במכונית ניתן להסיע 5 אנשים (ובחלק מהדגמים אפילו יותר), וגם בקטנוע נוח יותר להרכיב עוד אדם ביחס לאופניים.

* בטיחות – הרכיבה על אופניים חשמליות מוגבלת ע"י החוק לשבילי אופניים ייעודיים (שלמרבה הצער היקפם מצומצם) ולכבישים, שם הם חשופים לפגיעה מצד נהגים לא זהירים. מצד שני, רכיבה תוך הקפדה על ערנות מוחלטת ותשומת לב מלאה לסביבה מקטינה את הסיכון משמעותית, והאופניים גם מאפשרות כושר תמרון רב יותר ועל כן אפשרות להתחמק מתאונות שלמכוניות לא תמיד יש.

אז כדאי או לא כדאי?

אם המטרה העיקרית שלכם היא פעילות גופנית והתקציב שלכם מצומצם, כנראה שאופניים בלי מנוע הם האופציה האופטימלית עבורכם. אם אתם מחפשים פתרון תחבורתי נוח, מהיר וקל בתוך העיר, זה הזמן לעבור לאופניים חשמליות.

No Image

השאירו תגובה

אנו מעריכים סודיות, ולא חולקים את המידע האישי שלך עם צדדים שלישיים

תפריט נגישות