לא רק למכוניות – כריות אוויר גם לרוכבי אופניים

לרכב על אופניים חשמליים זה כיף. לחבוש קסדה זה פחות כיף. זאת אומרת, כולנו מבינים שחשוב להגן על הראש כשרוכבים במהירות של 20-25 קמ"ש, אבל לפעמים מתייחסים לכך כאל מטרד, ולא תמיד מצייתים לחוק (שמחייב בני 18 ומטה להשתמש בקסדה בכל רכיבה. מבוגרים חייבים קסדה בדרכים שאינן עירוניות).

חברה שוודית בשם Hövding מציעה פתרון מקורי לקושי הנ"ל: כריות אוויר שמגנות על הראש בזמן נפילה – אם תרצו, קסדה בלי קסדה.

 

 

איך נולדה הקסדה שלא צריך לחבוש על הראש?

ב-2005 חוקק בשוודיה חוק שמחייב נערים ונערות עד גיל 15 לחבוש קסדה כשהם רוכבים על אופניים. במקביל התעורר דיון ציבורי אם נכון לחייב גם מבוגרים להגן על הראש – דיון שהוביל שתי סטודנטיות לעיצוב תעשייתי באוניברסיטת לונד לחשוב על מוצר שיגרום לאנשים לשמור על הראש בשמחה ולא מתוך כפייה.

התוצאה: מעין כרית אוויר שנכרכת סביב הצוואר של רוכב האופניים, וכשנוצר צורך הופכת לקסדה שמספקת את ההגנה הנחוצה לראש. הקונספט, שכמו רעיונות מהפכניים אחרים מעלה מיד את השאלה "איך בעצם לא חשבו על זה קודם?", זכה לשבחים ופרסים, ועד מהרה הוקמה חברה לייצור הקסדה שלא צריך לחבוש על הראש. אותן שתי סטודנטיות שייסדו את Hövding,  אנה האופט ותרזה אלסטין, עזבו בינתיים את החברה אבל הרעיון המבריק שלהן כמובן נשאר והביקוש לכריות האוויר לרוכבי אופניים גדל בהתמדה.

 

שקיות אוויר לאופנים על דוגמנית

 

איך ה-Hövding מגן על הראש במקרה של תאונה?

המרכיב הראשון בהגנה מושלמת על הראש הוא לדעת מתי נדרשת הפעלת כרית האוויר שכאמור מונחת סביב הצוואר. לשם כך בחנה החברה השוודית אלפי תאונות אופניים (בהשתתפות פעלולנים ובובות ריסוק), ועל סמך המאפיינים של תנועת האופניים והרוכבים במהלך תאונה פיתחה אלגוריתם שיודע לזהות תנועה לא טבעית כבר בתחילתה (על סמך מידע שמתקבל מהחיישנים שנכללים במערכת) – כך שבכל מקרה של סכנה לראש הכרית נפתחת מיד (פרט למצב שבו חפץ כבד נופל ישירות מלמעלה – אותו המערכת לא מסוגלת לזהות).

המרכיב השני הוא מבנה כרית האוויר: היא עשויה ניילון חזק במיוחד שלא ייקרע גם כשהוא נחבט או משתפשף בקרקע, מגנה על הראש מכל צדדיו (פרט לחלק הקדמי – אין הפרעה לשדה הראייה של הרוכב) ובולמת את הזעזועים שנגרמים במהלך תאונה באופן אפקטיבי מאוד.

hovding-שקית אוור לאופניים

 

עד כמה כריות האוויר שומרות על הראש שלנו?

אנשי Hövding טוענים שעם קסדת אופניים רגילה הסיכון לפגיעת ראש במקרה של תאונה הוא 90%, ואילו עם כריות האוויר שלהם הסיכון מצטמצם פלאים – ל-2% בלבד. מחקר שנערך באוניברסיטת סטנפורד תומך בטענה הנ"ל: לפי המחקר, הסיכון לזעזוע מוח פוחת פי 8 כשמחליפים קסדה רגילה בכריות האוויר השוודיות, וכמובן שרמת הבטיחות עם Hövding גבוהה פי כמה וכמה ביחס לרמת הבטיחות של מי שרוכב ללא קסדה בכלל.

החוקרים באוניברסיטת סטנפורד הדגישו שלחץ אוויר תקין בכריות הוא קריטי להגנה על הראש, וכן שנדרשות בדיקות נוספות כדי לבחון את ההגנה שמספקות כריות האוויר בכל מצב ומפני כל סוג של פגיעה – בכל מקרה סביר להניח שמדובר בתחום שימשיך להשתכלל עוד ועוד (אגב, ה-Hövding מכיל גם קופסה שחורה שמתעדת את 10 השניות הראשונות אחרי תאונה, ובחברה מבקשים מבעלי כריות אוויר שהופעלו לשלוח אליה את הצילומים, לטובת המשך מחקר ופיתוח).

העיצוב ארגונומי – ואפשר גם לבחור לוק מתאים

הצווארון שבתוכו יושבות כריות האוויר עוצב עפ"י עקרונות הארגונומיה לטובת חלוקת עומס אופטימלית בין הכתפיים ועל-מנת לא ליצור עומס יתר על הצוואר. ניתן להוסיף ל-Hövding כיסוי (מתוך 3 אפשרויות), שגם שומר על טמפרטורה ורמת לחות, גם משפר את הנראות מאחור בזכות מחזירי אור, וגם מאפשר לשחק עם הלוק כדי ליהנות לא רק מהגנה לראש בלי הצורך לחבוש קסדה אלא גם ממראה מחמיא.

ה- Hövding פועל על סוללה שמספיקה למשך כ-9 שעות. ההטענה של הסוללה מתבצעת עם כבל USB ועוד אופציה היא באמצעות הסמארטפון (עם micro-USB).

מחיר: כריות האוויר נמכרות באתר של Hövding ב-299 יורו. הכיסויים עולים בין 20 ל-40 יורו כל אחד.

 

hovding שקית אוור לאופניים

איילה קאופמן

איילה

איילה התאהבה בכלי תחבורה חשמליים מהרגע הראשון שניסתה, החיוך מהנסיעה הראשונה על הקורקינט החשמלי שלה עדיין לא יורד מהפנים. בעלת רצון ותשוקה בלתי נגמרים להכרת דגמים חשמליים חדשים ויצרנים מעניינים.

השאירו תגובה

אנו מעריכים סודיות, ולא חולקים את המידע האישי שלך עם צדדים שלישיים

תפריט נגישות