למה נבלמה הצעת חוק חדשה לקידום רכיבה על אופניים?

רבים מאיתנו מבזבזים שעות רבות מדי שבוע בפקקים, והמצב אף עלול להחמיר. זיהום האוויר הורג מדי שנה בין 2,000 ל-2,500 ישראלים, כשחלק ניכר מפליטת החומרים המסוכנים נובע מהמכוניות המונעות בבנזין (והעובדה שהן תקועות בפקקים כמובן תורמת גם היא לזיהום). תחבורה לא יעילה היא קטסטרופה גם בהיבט הכלכלי, ובמדינה קטנה כמו ישראל פשוט אי אפשר לסלול מספיק כבישים כדי להדביק את קצב גידול האוכלוסייה והרכבים הפרטיים. במצב שכזה אפשר היה לצפות שהמנהיגים שלנו יאמצו בשמחה את הצעת החוק החדשה לקידום הרכיבה על אופניים – אולם בתחילת החודש (יולי 2017) ועדת השרים לחקיקה החליטה שלא לקדם את "חוק האופניים", וזאת למרות שלא פחות מ-61 חברי כנסת, מכל המפלגות ומכל קצוות הקשת הפוליטית, תמכו בהצעה.

stromer אופניים חשמליים

 

מה היה אמור לכלול "חוק האופניים"?

"חוק האופניים" – שם לא רשמי כמובן – ביקש להפוך את הרכיבה על אופניים, בין אם חשמליים ובין אם ללא מנוע, לאופציה שיכולה להיות תחליף אפקטיבי באמת לנסיעה במכונית. בין השאר כלל החוק סעיפים כמו הקמת רשת שבילים לרוכבי אופניים כחלק מכל תוכנית מתאר חדשה, הוספת חניות לאופניים בכל בניין משרדים כמו גם מקלחות לרוכבים (גם אם רכיבה על אופניים חשמליים לא מייצרת יותר זיעה מהליכה מהחנייה הקרובה עד לבניין), תמריצים כספיים לעובדים שמגיעים לעבודה עם אופניים וגם למעסיקים שמעודדים את העובדים לעשות זאת, נסיעה עם אופניים בכל האוטובוסים ללא תוספת תשלום ודרבון רשויות מקומיות להטמיע הסדרים מתקדמים שלוקחים בחשבון גם את המדוושים.

מאחורי הצעת החוק עומדת עמותת "ישראל בשביל אופניים", עמותה שפועלת מאז 1994 במטרה להעלאת הבטיחות בדרכים באופן כללי ובפרט עבור רוכבי האופניים, ולקידום השימוש באופניים ככלי תחבורה יומיומי.

koben אופניים חשמליים לנשים

האם ישנו סיכוי שהחוק החשוב יאושר בכל זאת?

כאמור, 61 חברי כנסת חתמו על הצעת החוק לעידוד תחבורת אופניים, צעד מתבקש במציאות התחבורתית של היום, מה גם שמן הסתם כולנו – יהודים וערבים, צעירים ומבוגרים, ימנים ושמאלנים, גברים ונשים, חילוניים ודתיים – נזכה לשיפור משמעותי באיכות החיים אם האופניים יזכו לתמיכה ממשלתית משמעותית.

דחיית החוק ע"י ועדת השרים לחקיקה (שכוללת 13 משרי הממשלה) אמנם לא מונעת את העלאת ההצעה לדיון בכנסת ולהצבעה, ולכאורה אם 61 חברי כנסת מכל המפלגות כבר מבינים כמה חשוב לעודד רכיבה על אופניים יש לחוק סיכוי טוב לעבור – אבל במציאות הפוליטית בישראל קשה מאוד להעביר חוקים ללא תמיכת הממשלה.

אגב, הפרוטוקול של הישיבה שבה הוחלט לא לקדם את החוק החשוב. לא מספק הסברים להחלטה המקוממת וגם לא מפרט איך הצביעו השרים חברי הוועדה. ממה שהגיע לאוזננו, נראה כי הסעיף העיקרי בגינו ההצעה נתקעה הוא הסעיף שעסק בסלילת שבילי אופניים. לדעת מנהל התכנון אין צורך בחקיקה בעניין הזה מאחר וחוקי התכנון והבנייה הקיימים מספקים. יש לקוות שבכל זאת המנהיגים שלנו יבחרו בסוף  לפעול למעננו, ואולי גם הגיע הזמן שאנחנו נדרוש מנבחרי הציבור לדאוג לאינטרסים האמיתיים שלנו ונחייב אותם לדאוג לעתיד של כולנו.

No Image

השאירו תגובה

אנו מעריכים סודיות, ולא חולקים את המידע האישי שלך עם צדדים שלישיים

תפריט נגישות