המדריך המלא לסוללות של אופניים חשמליים

האופניים החשמליים הפכו במהרה לאחד מ- "כלי התחבורה" הפופולאריים ביותר ואין זה פלא. הם חוסכים בעלויות הנסיעות, מביאים אותנו לכל מקום במהירות וביעילות, משחררים אותנו מנושא הפקקים וניתן להתנייד איתם בכל מקום שנחפוץ בו- ברכבת, באוטובוס, במעלית ואפילו עד למקום העבודה ובחזרה הביתה. וכמובן שזוהי רק רשימה חלקית של יתרונות שימוש מרובים. כל זוג של אופניים שכאלה פועל באמצעות מנוע עזר חשמלי אשר ניזון מכוח המסופק לו ע"י סוללה. מכאן משתמע כי הסוללות של האופניים החשמליים מהוות חלק מרכזי בהם ולנו רק נותר להבין על בורים את כל המושגים והניואנסים המיוחסים להן על מנת שנקבל מקסימום תפוקה מהאופניים הכל כך יעילות הללו. להלן המדריך המושלם שיעזור לכם בכך.

אופניים חשמליים – כיצד המערכת עובדת בעצם?

על מנת להבין את חשיבותן של הסוללות השונות, חשוב להבין כיצד בעצם עובדים האופניים החשמליים הייעודיים הללו. ובכן, כל זוג של אופניים חשמליים פועל ביחד ובמקביל לכוח הדיווש אשר מבוצע ע"י המשתמש והכוח המופק כעזר ע"י המנוע החשמלי. המערכת החשמלית מורכבת מסוללה, מטען, מנוע, ידית תאוצה ובקר כוח. מנגנון הפעולה של האופניים עצמם אינו מורכב מדי – כאשר המערכת במצב "on" חיישני המהירות מזהים דיווש ע"י המשתמש ומפעילים את מנוע העזר. בישראל המנוע ימשיך לפעול כל עוד מהירות האופניים אינה עוברת את מגבלת ה- 25 קמ"ש והדבר מתבצע באמצעות מערכת אשר מבקרת את פעולת המנוע. סוללת האופניים מסוגלת להיטען תוך כדי נסיעה אך גם מאפשרת טעינה שלה במערכת החשמל הביתית. המנועים של האופניים החשמליים מורכבים בדר"כ על הגלגל הקדמי.

 

סוללות LGD לאופניים חשמליים

 

וולט, וואט ואמפר בעולם האופניים החשמליים

בעולם החשמל ניתן למצוא מספר מונחים נפוצים אשר כלולים כולם גם בעולם האופניים החשמליים. הוולט מהווה את הפוטנציאל החשמלי אשר טמון בסוללות, האמפר מהווה את הזרם החשמלי אשר מניע את המערכת כתוצאה מהשימוש בכוח של הסוללות והוואט הוא מקסימום ההספק שניתן להפיק מהמנוע החשמלי (עבודה). ככל שהוולט גדול יותר וההתנגדות החשמלית של המערכת קטנה יותר (ההתנגדות תיקבע ע"פ איכות הרכיבים) כך הזרם המופק גדול יותר. המנועים החשמליים המותרים ע"פ חוק בישראל עבור אופניים חשמליים הינם בעלי הספק של עד 250 וואט והדבר אומר שיש להתאים את המערכת החשמלית אליהם בהתאם, אחרת הם יתחממו יתר על המידה ויקרסו. מסיבה זו נהוג להשתמש בצורה המיטבית במערכות מתח של עד 36 וולט.

 

מכונת הלחמה לסוללות

מכונת הלחמה לסוללות

טווחי הנסיעה של הסוללות השונות

ניתן להגיד באופן כללי כי ככל שמתח הסוללות יהיה גדול יותר, כך טווחי הנסיעה משתפרים בהתאם. ניתן למצוא סוללות 24, 36 ו- 48 וולט כאשר זו של ה- 24 וולט עשויה לספק נסיעה של עד שעה (20 ק"מ לערך), 36 וולט תספיק לכשעה וחצי רצופה ו- 48 וולט יספיקו אף לשעתיים. כמובן שכל הנתונים הללו משתנים בהתאם לסוג ההפעלה של האופניים החשמליים (עם דיווש או ללא), משקל הרוכב ואיכות המערכת החשמלית שכן מערכת נחותה מבזבזת הספק רב בהפקת חום. חשוב מאוד לציין פקטור נוסף אשר עשוי להיות גורם מגביל במשך זמן הרכיבה, אנחנו מתכוונים לקיבולת הסוללות אשר מצוינת ע"י ערך מספר הנע בין 10 ל- 20 אמפר לשעה (Ah). ככל שההספק גדול יותר וההתנגדות קטנה יותר (מצוינת באוהם) כך הזרם הנדרש להנעת המערכת קטן יותר וככל שההפרש בין הזרם ל- Ah גדול יותר, כך האופניים ייסעו זמן רב יותר, דהיינו, מרחק גדול יותר.

 

מבנה פנימי של סוללה לאופניים חשמליים

מבנה פנימי של סוללה לאופניים חשמליים

סוגי סוללות – חיצוני, פנימי ו-USB

הסוללה החשמלית נועדה לספק עבודה רבה ועל כן דחוסה בחומרים כימיים אשר מאפשרים את אספקת הכוח לאורך זמן. מסיבה זו סוללות האופניים החשמליים אינן קלות פר הגדרה והמשקל הממוצע שלהן סובב סביב קצת יותר מ- 3 ק"ג. סוללות ה- Li-ion נחשבות כקלות יותר (קצת יותר מ- 2 ק"ג) וסוללת ה- LifePO4 נחשבת ככבדה ועשויה להגיע למשקל של עד 4 ק"ג. בנוסף, חשוב להבדיל בין סוללה פנימית לאופניים חשמליים לבין סוללה חיצונית. הסוללה הפנימית מאובטחת בתוך מתקן (ניתן לרכוש מנעול להגנה מפני גניבה) ואילו החיצונית חשופה יחסית. מסיבה זו סוללות פנימיות פחות "גניבות" ואף מוגנות מפני רטיבות וגשם. כמובן ששליפה מהאופניים קלה יותר כאשר הסוללה היא חיצונית. בכל מקרה מומלץ תמיד לשלוף את הסוללה מהאופניים כאשר קושרים אותם ברחוב.

עוד נתון שחשוב שתכירו- אומנם האופניים החשמליים אינם נחשבים ככלי רכב אך בהחלט ניתן להשתמש בכוח הסוללה שלהם להטענת מוצרי חשמל כפי שעושים ברכב הפרטי. למעשה, ישנן סוללות אשר חזקות דיו על מנת לתמוך בהטענת טלפונים חכמים אפילו באמצעות כבל USB!!!

 

חלק נוסף במבנה פנימי של סוללה לאופניים חשמליים

חלק נוסף במבנה פנימי של סוללה לאופניים חשמליים

כמה עולות סוללות איכותיות באמת?

סוללה לאופניים חשמליים אינן זולה פר הגדרה וכל ניסיון לרכוש סוללות זולות ברמה פחות איכותית עשוי להתגלות כטעות מרה. כל הסוללות התקניות עולות מעל אלף שקלים והיקרות ביותר עשויות לעבור גם את מחסום ה- 3000 שקלים ומעלה. מדוע המחירים כל כך יקרים? ובכן, יש לקחת בחשבון כי הסוללות האיכותיות ביותר נועדו לספק קילומטרים ושעות רבות של עבודה ולעמוד באלפי מחזורי טעינה, וככאלה תהליך הייצור המתקדם שלהן יקר יחסית. סוללות אלו מיוצרות ע"י מותגים מובילים אשר נאלצים לעמוד בתקינה מחמירה ומספקים איכות בתמורה לכך. ככלל, מחיר הסוללה יהיה גבוה יותר בהתאם למספר פרמטרים בו זמנית – שם המותג, המתח (וולט), אמפר-שעה, קיום מערכת איזון או הגנת סוללה וזרם הטעינה (מצביע על מהירות הטעינה).

 

סוללה לאופניים חשמליים בזמן הייצור

סוללה לאופניים חשמליים בזמן הייצור

טיפים לשמירה על אורך חיי הסוללה

סוללות איכותיות מוחלפות אחת ל- 3 עד 4 שנים אך בהתאם לאופי השימוש. פעולות מסויימות עלולות לקצר את משך חיי הסוללה במאות אחוזים ולגרום לכם להוציא יותר כסף על רכישת סוללות חדשות, מה שלא ישתלם בסופו של דבר… אז במיוחד עבורכם רוכבים ורוכבות יקרים, קבלו רשימת טיפים מובחרים אשר עמידה בהם תעזור לכם למקסם את משך חיי הסוללה ולעמוד בייעוד של מעל 1000 מחזורי טעינה :

  • טרם השימוש הראשון – יש לטעון את הסוללה במלואה ולא להשתמש בה טרם לכך! יש לפרוק את הסוללה לחלוטין ולהטעינה למצב מלא כ- 3 פעמים מהשימוש הראשוני.
  • בשגרה – חשוב לטעון את הסוללה בכל הזדמנות שיש ולא לתת לה להגיע לפריקה מלאה. המומלץ הוא לטעון את הסוללה לאחר כל שימוש.
  • טעינת יתר – פוגעת בסוללה ומקצרת את משך חייה. חשוב להקפיד על ההוראות. ניתן לחבר את הסוללות לטעינה במשך הלילה אך להקפיד כי משך זמן זה אינו עולה על המקסימום המותר (למשל, סוללת SLA ניתנת לחיבור לחשמל עד ל- 8 שעות ברציפות). כדאי לרכוש עם המטען גם שעון-פסק (מעין טיימר) אשר אותו ניתן לכוון לטווח השעות המותר גם בלילה.
  • מקררים סוללות במקרר? – בכל מה שקשור לסוללות של אופניים חשמליים, יש להימנע מהשארתן במקומות קרים מדי ובוודאי שלא במקרר.
  • חום ואור שמש – הימנעו מהשארת האופניים במקום חם מדי או כזה אשר חשוף לפגיעת קרני שמש באופן ישיר על מתקן הסוללות.
  • העבירו למצב OFF – עם סיום השימוש באופניים.
  • שונות – נתקו את המטען מהשקע טרם הפסקת הטעינה, וודאו כי הסוללה מוטענת ללא כיסוי מעליה, בשום פנים ואופן אסור לקצר את הסוללה באופן עצמי, חשוב להתקין אותה אצל איש מקצוע בלבד ולא להשתמש במטענים שאינם מקוריים.

כעת, כאשר אתם יותר מבינים בנושא תוכלו לרכוש את הסוללות המתאימות ולשדרג את חוויית הרכיבה שלכם למרחקים עצומים! תיהנו!

No Image

השאירו תגובה

אנו מעריכים סודיות, ולא חולקים את המידע האישי שלך עם צדדים שלישיים

תפריט נגישות