תאונה עם האופניים החשמליים? אולי מגיע לך פיצוי

הצמיחה הדרמטית בכמות זוגות האופניים החשמליים שנעים בדרכים הובילה גם לגידול במספר הנפגעים תוך כדי רכיבה על כלי הרכב הזריז, הנוח והזול. במקרים אלה אחד היתרונות הבולטים של האופניים עם המנוע, היעדר חובת הביטוח ועל כן החיסכון הכספי, עלול להתגלות כחיסרון ולהוביל לכך שהאדם שנפגע לא יזכה לשום פיצוי. יחד עם זאת בחלק מהמקרים כן ישנן זכויות לרוכבי אופניים חשמליים שהיו מעורבים בתאונת דרכים, ולכן חשוב שרוכבי האופניים יהיו מודעים לכל האפשרויות העומדות בפניהם (בתקווה כמובן שלא ייפגעו ולא יצטרכו לממש את זכויותיהם).

תאונה בין אופניים למכונית

רוכב אופניים חשמליים שעובר תאונת דרכים שמעורבת בה מכונית זכאי לקבל פיצוי, בהתאם לפגיעה בו ובאופניים, מחברת הביטוח שבה מבוטחת המכונית. כלל זה תקף גם לתאונה עם אופנוע, מונית, אוטובוס וכו', ובעצם עם כל רכב שיש לו ביטוח, וזאת מתוקף חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.

בנוסף חשוב להדגיש כי גם אם רוכב האופניים הוא זה שאשם בתאונה, עדיין החוק מזכה אותו בפיצויים וחברת הביטוח של הרכב השני מחויבת לשלם לו בגין הפגיעה. על-מנת למצות זכות זו יש לקחת את הפרטים של הנהג של הרכב ואת פרטי הפוליסה. במקרים שבהם מדובר בתאונת "פגע וברח", או כשלמכונית המעורבת אין ביטוח תקף (או שתנאי הפוליסה פוטרים את חברת הביטוח מחובת פיצוי – למשל אם לנהג לא היה רישיון נהיגה), החוק מעביר את חובת הפיצוי ל"קרנית", תאגיד ציבורי שמפצה (מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים) את הנפגעים שאין להם את מי לתבוע.

תאונה בדרך לעבודה או ממנה

אם התאונה התרחשה כשרכבתם על האופניים החשמליים בדרך לעבודה או בחזרה ממנה, הרי שעפ"י החוק התאונה מוכרת כתאונת עבודה, ועל כן תוכלו לתבוע את המוסד לביטוח לאומי. כדאי לדעת שהגשת התביעה לביטוח לאומי אינה על חשבון התביעה נגד חברת הביטוח של הרכב שהיה מעורב בתאונה (אם היה רכב כזה), אלא מתבצעת במקביל.

 

תמונה לכתבה על אופניים חשמליים

תביעה כנגד הרשות העירונית

אמנם עוד ועוד רשויות מקומיות משקיעות יותר ויותר משאבים בסלילת שבילים ייעודיים לרוכבי אופניים חשמליים ולא חשמליים, ובתחזוקה נאותה שלהם, אולם למרבה הצער עדיין קיימים לא מעט מפגעים בכבישים ובדרכים, ועבור כלי רכב דו גלגלי הם מסוכנים במיוחד – אם הגורם לתאונה הוא בור באמצע שביל האופניים, מהמורה בכביש או כל מפגע אחר, תוכלו לתבוע את הרשות המקומית שאחראית לכך. במקרים אלה חשוב מאוד לתעד את מקום התאונה, ולצלם את המפגע באופן ברור ומכמה זוויות. במידת האפשר כדאי להיעזר גם בעדי ראייה לתאונה.

ביטוח תלמידים

כל התלמידים במדינת ישראל מבוטחים בביטוח תאונות אישיות, שמכסה גם אירועים שהתרחשו בשעות הפנאי. תלמידים שנפגעו תוך כדי רכיבה על האופניים החשמליים רשאים לנצל את הביטוח הנ"ל, כשחשוב לזכור בהקשר זה שהחוק העדכני מתיר שימוש באופניים עם מנוע רק מגיל 16.

ביטוח פרטי

אמנם נכון לתחילת קיץ 2017 אין חובת ביטוח לאופניים החשמליים, אולם כמובן שאין מניעה לרכוש פוליסה שמכסה סוגים שונים של נזקים – הביטוח יכול למשל לכסות מקרים של גניבה (שגם הם למרבה הצער מתרבים ככל שהאופניים החשמליים הופכים נפוצים יותר), פגיעה בצד ג' (במצב הקיים כיום רוכב אופניים, חשמליים או לא, שפוגע בהולך רגל, חשוף לתביעה אישית מצידו בהיעדר ביטוח שכן "קרנית" מסרבת להכיר באופניים כהולך רגל ועל כן לא מפצה מי שנפגע מהם) וגם פיצוי במקרה של תאונה (עצמית או עם רכב אחר) הוא סעיף אפשרי בפוליסה שכזו – גובה הפיצויים עבור כל מקרה ונזק נקבע בהתאם להסכם ביניכם ובין חברת הביטוח, כשבאופן טבעי גובה הפרמיה שתשלמו מושפע מגובה הפיצויים.

No Image

השאירו תגובה

אנו מעריכים סודיות, ולא חולקים את המידע האישי שלך עם צדדים שלישיים

תפריט נגישות