טווחי נסיעה באופניים חשמליים

אופניים חשמליים ע"פ החוק בישראל הינם אופניים אשר כוללים מנוע של עד 250 וואט, ללא ידית האצה ומהירות מקסימלית של 25 קמ"ש לכיבוי מנוע העזר. מדובר במהפכה של ממש בהתייחסות שלנו להתניידות ממקום למקום, כאשר אחד מהקריטריונים שאמורים להנחות אותנו בבחירת זוג האופניים המתאים הוא מהו הטווח שניתן לגמוע במקסימום השימוש בסוללה מלאה. עשינו סדר בכל מה שחשוב לדעת לגבי טווחי הנסיעה הממוצעים לאופניים חשמליים ובמה הטווח תלוי בסופו של דבר.

טווחי נסיעה ממוצעים

כשלוקחים בחשבון את כל סוגי הסוללות וההספקים שלהן ובשילוב עם שאר הפרמטרים הממוצעים בהם ניגע בהמשך, הרי שטווחי הנסיעה הממוצעים למחזור טעינה מלא של סוללה לאופניים חשמליים הם בסביבות ה- 25 ק"מ אם לא יותר מכך.

ניתן למצוא אופניים חשמליים אשר מסוגלים לגמוע מרחק של 50 ק"מ למחזור סוללה בודד וכאלו אשר המקסימום שלהם תמיד יהיה 20 עד 25 ק"מ. מאחר וכל המנועים המאושרים ע"פ התקן הינם בעלי אותו פוטנציאל עבודה (של 250 וואט כאמור לעיל), הרי שנשאלת השאלה מדוע בכלל קיימים טווחי נסיעה וכיצד אותו המנוע מספק טווחים שונים. סקרנים? המשיכו לפסקה הבאה

מה משפיע על טווחי הנסיעה באופניים חשמליים?

כדי לענות על שאלה זו, נפצל את התשובה ל- 3 חלקים שונים כמו כל דבר בחיים ☺. החלק הראשון מכיל פרמטרים קבועים שלא ניתנים לשינוי. כאן מדובר על משקל הרוכב ותוואי הדרך (דרכי עפר, עליות וירידות). החלק השני מתייחס לאופי הרוכב ותחזוקת האופניים. כאן ניתן למצוא משתנים אשר מפחיתים את טווחי הנסיעה כגון התאמת האופניים לרוכב, עצירות רבות במסלול הנסיעה, האצות ובלימות לסירוגין, שימוש בידית האצה (גם לא חוקי אבל בינינו ממש חובה), צמיגים אשר אינם בלחץ התקין ושימוש לא נכון בסוללה (טעינה, ריקון). החלק השלישי והקריטי ביותר קשור לאיכות המערכת החשמלית של אופניים אלו. אלמנט זה נקבע על פי שלוש תכונות מרכזיות:

  • התנגדות – התנגדות המערכת החשמלית קובעת את איכותם. ככל שהרכיבים איכותיים יותר כך הם מתנגדים פחות למעבר הזרם ופחות אנרגיה חשמלית מתבזבזת בעת פעולת המנוע והעברת הזרם מהסוללה, ובפועל המערכת יותר יעילה.
  • מתח– ככל שהמתח גדול יותר כך הפוטנציאל של העברת הזרם גדול בהתאם ועל כן ניתן להפיק הרבה יותר מהמנוע (המנוע הופך לגורם המגביל ולא מקסימום הזרם מהסוללה).
  • אמפר-שעה (Ah) – ערך זה מצביע על יכולת הסוללות לספק זרם קבוע במשך יחידת זמן אשר נקבעה כשעה. לא ניתן למצוא כיום סוללות עם פחות מ- 10 אמפר-שעה. שילוב של אמפר-שעה גבוה יחד עם מתח גבוה מבטיח משך נסיעה ארוך יותר פר מחזור סוללה ולכן, גם טווח נסיעה ארוך יותר בהתאם.

לסיכום, כל אופניים חשמליים נועדו לעמוד בעומס מסויים ולספק משך וטווחי נסיעה בהתאם לקריטריונים קבועים, התנהגות הרוכב ואיכות המערכת החשמלית. חשוב מאוד שלא לבצע שינויים באופניים החשמליים באופן עצמי.

אומנם קיימים מדריכים רבים באינטרנט שמסבירים כיצד להחליף את הסוללה או לבצע שינויים במנוע להגברת המהירויות וטווחי הנסיעה.אך ללא יד והכוונה מקצועית, שינויים אלו עשויים לפגוע במנוע, במערכת החשמלית המובילה את הזרם מהסוללות ולעיתים רבות אף נחשבים ללא חוקיים.

כמו כן, חשוב לקחת בחשבון באיזה וולטאז' האופניים שתרכשו על מנת להתאים את הכלי למרחק הנסיעה היומי הרצוי בפועל.

No Image

תגובה אחת

  1. 18 בפברואר 2018

    שלום רב,
    אשמח לדעת מהו אורך החיים של המנוע של אופניים חשמליים.
    במקרה זה מדובר בדגם של momo.
    תודה,
    אביב

    השב

השאירו תגובה

אנו מעריכים סודיות, ולא חולקים את המידע האישי שלך עם צדדים שלישיים

תפריט נגישות