אופניים חשמליים -המלצות: באיזה דגם לבחור?

היתרונות הרבים של האופניים החשמליים משכנעים עוד ועוד ישראלים לחפש דגם מוצלח שישדרג משמעותית את איכות החיים שלהם, ועוד לפני כן לחפש המלצות לגבי קנייה נכונה של אופניים עם מנוע. מאחר שישנם דגמים רבים של אופניים חשמליים, וכל הזמן מתווספות עוד ועוד אופציות, הדרך הטובה ביותר היא לאו דווקא לחפש אופניים ספציפיים אלא להבין מהם השיקולים העיקריים בבחירה ואילו מרכיבים חשוב במיוחד לבחון בכל דגם שמוצע לכם.

מה חשוב לדעת לגבי המנוע?

כשקונים מכונית או אופנוע, נפח המנוע הוא אחד השיקולים העיקריים. במקרה של אופניים חשמליים, החוק מגביל את ההספק של המנוע ל-250 וואט, כך שכמעט כל הדגמים המוצעים לכם יהיו בעלי הספק זה (ואם מציעים לכם מנוע חזק יותר, קחו בחשבון שהוא לא תקני ושהמשטרה עלולה להחרים אופניים שכאלה).

הבדלים בין דגמים שונים הם מבחינת סוג המנוע ומיקומו. ניתן לבחור בין מנוע צירי למנוע מרכזי, כשברוב המקרים האופציה הראשונה היא המתאימה יותר (מנוע מרכזי מיועד בעיקר למצבים שבהם אתם נדרשים להתמודד עם עליות משמעותיות לעתים קרובות). בחירות נוספות בהקשר של המנוע הן בין מיקום על הגלגל הקדמי (שמאפשר שליטה טובה מאוד על האופניים) לבין מיקום על הגלגל האחורי (שמאפשר התקנת מנוע עוצמתי יותר), וכן בין מנוע בלי גיר למנוע עם גיר (שעלול לייצר יותר רעש וגם לסבול מבלאי רב יותר, אבל מצד שני מאפשר לשייט כמעט בלי התנגדות ובנוחות מרבית).

מהם הנתונים הרלוונטיים לגבי סוללה לאופניים חשמליים?

לגבי הסוללה ישנם 3 נתונים רלוונטיים: מתח, קיבולת וסוג.

מבחינת מתח הסוללה ישנן 3 אפשרויות עיקריות: 24 וולט, 36 וולט ו-48 וולט. הסטנדרט הוא 36V, סוללות של 48V מתאימות למקרים שבהם נדרשת עוצמה רבה מהרגיל (למשל אם הרכיבה היומיומית כוללת עליות בשיפועים משמעותיים), ואילו סוללות של 24V נחשבות חלשות ולא מומלצות.

הקיבולת משפיעה בעיקר על טווח הרכיבה המקסימלי. ברוב המקרים הקיבולת נעה בין 10 אמפר-שעה לבין 20 אמפר-שעה, ואם אתם רוצים לעבור מרחק משמעותי יותר בין הטענה להטענה, מומלץ לא להתפשר אלא לבחור סוללה בעלת קיבולת גבוהה.

סוג הסוללה המקובל כיום הוא ליתיום, וכמעט שלא תמצאו אופניים חשמליים עם סוללות עופרת או ניקל קדמיום מיושנות, כבדות ולא יעילות. ישנם כמה סוגי סוללות ליתיום: ליתיום-יון, ליתיום-ברזל וליתיום-פולימר, שנחשבת לאיכותית ביותר בזכות המשקל הקל ותוחלת החיים הארוכה, ובהתאם היא גם היקרה יותר.

האם משקל האופניים משמעותי?

בעבר נהוג היה לחשוב שאופניים כבדים יותר הם גם יציבים יותר, אולם בימינו ישנן סגסוגות אלומיניום קלות משקל וחזקות מאוד, כך שגם תוכלו לרכב על האופניים החשמליים מבלי לחשוש שכל היתקלות במהמורה תגרום לכם לאבד שיווי משקל, וגם תוכלו לסחוב אותם אתכם בלי קושי (אם למשל הגעתם לחבר שגר בקומה שלישית בלי מעלית ואתם לא רוצים להשאיר את האופניים ברחוב).

למי כדאי לבחור בדגמי אופניים חשמליים מתקפלים?

עוד החלטה במסגרת בחירת דגם האופניים החשמליים המתאים לכם ביותר הוא האם לבחור זוג מתקפל או לא.

אופניים חשמליים מתקפלים הם לרוב קטנים יותר ביחס לדגמים הלא מתקפלים, אבל מצד שני הם בהחלט מומלצים למי שמבחינתו הגודל הוא מגבלה – למשל כשישנו שטח אחסון קטן יחסית או כשרוצים לשמור את האופניים בתוך המשרד. גם חדר מדרגות צפוף או מעלית צרה מחייבים בדרך כלל הצטיידות באופניים מתקפלים ולמי שמתכוון לשלב רכיבה על אופניים חשמליים עם נסיעה בתחבורה ציבורית בכלל כדאי לרכוש דגם מתקפל – רכבת ישראל אוסרת על נסיעה עם אופניים לא מתקפלים בשעות העומס, כך שאפשרות הקיפול היא יתרון משמעותי.

קוטר הגלגלים

הגודל שנחשב סטנדרטי עבור גלגלים לאופניים חשמליים הוא 20 אינץ', אבל ישנם גם דגמים עם גלגלים גדולים יותר (למשל 26 אינץ' או 28 אינץ') וכן כאלה קטנים יותר (לדוגמה 16 אינץ').

ככלל גלגלים גדולים מקנים יציבות רבה יותר ובנוסף כשאתם רוכבים על אופניים כאלה פחות תרגישו את תנאי הדרך ובפרט מהמורות שונות, ומצד שני גלגלים קטנים הופכים את ההאצה למהירה יותר, כך שלכל רוכב מתאים גודל אחר של גלגלים.

רק אופניים תקניים של יצרנים אמינים

כפי שלכל רוכב מתאים גודל אחר של גלגלים, כך גם שאר ההחלטות המתקבלות במסגרת קניית אופניים חשמליים תלויות במאפיינים האינדיבידואליים של כל אדם ובאופי השימוש המתוכנן באופניים.

בכל מקרה חשוב מאוד להקפיד על קניית אופניים תקניים של יצרנים אמינים, כך שתישמר רמת בטיחות מקסימלית ובנוסף כלי הרכב הכל כך משתלם ומהנה ישמש אתכם ללא תקלות מיותרות ולמשך שנים רבות.

דני שקד

דני

נוסע רק על כלים חשמליים כבר 10 שנים ומתרגש כמו ילד בן 5 בכל פעם שעולה על כלי חשמלי חדש :) בעל תשוקה יוצאת דופן לנסות ולהכיר כל כלי חדש שיוצא.

תגובה אחת

  1. 21 ביולי 2021

    עזרתם לי לבחור אופניים מתאימות לי
    תודה רבה

    השב

השאירו תגובה

אנו מעריכים סודיות, ולא חולקים את המידע האישי שלך עם צדדים שלישיים

תפריט נגישות